Xiamen

23 oktober 2019 - Guangzhou, China

Nadat we naar Macau zijn geweest hebben we ook nog een aantal dagen van onze vakantie doorgebracht in Xiamen. Xiamen is een kustplaats aan de Zuid-Chinese Zee in de provincie Fujian. De oude naam is Amoy. De stad wordt voor het eerst genoemd in 1394 en dateert uit de Ming-dynastie. Het klimaat is er subtropisch, wat betekent dat het er warm is en dat er natte periodes zijn. Xiamen is na Fuzhou, met ruim 3,5 miljoen inwoners, de grootste stad van de provincie. Het was een van de vier eerste Speciale Economische Zones, opgericht in 1980 en kende daardoor een enorme bevolkingstoename en economische groei.

Heerlijk, even de drukte van de stad ontvluchten. Wat hebben we genoten van de frisse zeelucht. We hebben met kippenvel aan de Zuid-Chinese zee gestaan. Daar stonden we, de twee Hollanders, aan de Zuid-Chinese zee, ik kon het even niet bevatten en heb een traantje weggepinkt.

We verbleven in het luxe Intercontinental hotel. We mochten genieten van een heerlijk luxe kamer. Dat hadden we te danken aan een kennis die in Xiamen woont. Hij kende de eigenaar van het hotel en had geregeld dat we een mooie kamer kregen. Bij de foto’s zie je de lobby van dit hotel en onze kamer.

De naam van het hotel doet een internationaal karakter vermoeden maar dat viel een beetje tegen. De eerste avond besloten we in het hotel te eten en probeerde een kaart met Westers eten te krijgen. Die was alleen beschikbaar op de Ipad, dus wij hadden daaruit een keuze gemaakt. Kip met friet en een Caesar salade, geen hele ingewikkelde gerechten dachten wij. Nadat wij onze bestelling hadden geplaatst brak er volledige paniek uit. De serveerster begon zenuwachtig met de Ipad rond te lopen, keuken in, keuken uit. De kok, een Indiër bleek later, kwam eens kijken in het restaurant welke mensen deze gerechten besteld hadden. Wij zaten ondertussen enigszins opgelaten in het restaurant en hadden een beetje spijt dat we gekozen hadden om hier te eten. Na nog wat paniek en drie kwartier wachten kwam daar uiteindelijk onze bestelling. Het eten was oké, maar niet top. Morgen maar een ander adres zoeken om te eten. De volgende dag hadden wij een ander restaurantje gevonden met live muziek en een heerlijke kaart met Westers eten. De naam van dit restaurant was “the Black Sheep”. Ze brouwden ook hun eigen bier tot grote vreugde van Harrold. Dit restaurant was ronduit top. We zijn er alle volgende dagen geweest.

Deze vakantie hebben we heerlijk gefietst langs de zee en hebben genoten van de rust. Naast het relaxen had deze reis nog een ander doel. We moesten beslissen of we hier willen wonen.

Met zijn uitstekende prestaties bij zijn huidige werkgever Gameco heeft Harrold de aandacht getrokken van andere bedrijven. Twee van deze bedrijven hebben hem gevraagd of hij bij hen wilde komen werken en hem een aanbieding gedaan. Beide bedrijven zijn gevestigd in Xiamen. Harrold heeft één van de aanbiedingen aangenomen en heeft dus een nieuwe baan.

Deze vakantie hebben we dus ook gebruikt om de stad te verkennen en te kijken of we een appartement konden vinden dat naar onze zin was. Dat zoeken van het appartement was een avontuur. Wij hadden wat voorwerk gedaan op internet en een aantal appartementen uitgezocht om te bezichtigen. Deze hadden we al ruim voordat we in Xiamen aankwamen doorgestuurd naar een Chinese makelaar en met hem een afspraak gemaakt om deze appartementen te bezichtigen. Op onze derde dag van de vakantie hadden we een dag “huisje kijken” gepland. Samen met de Chinese makelaar gingen we op pad. Appartement 1: een compleet ander appartement dan dat wij hadden uitgezocht, super Chinees en naar onze Westerse smaak foeilelijk. Maar goed, misschien wil hij dit ons als optie laten zien. Op naar het volgende appartement. Weer een compleet ander appartement dan dat wij hadden uitgezocht. Wat raar dachten wij. Ik wees na dit bezoek nog eens op de blaadjes met de foto’s die we bij ons hadden. “We want to see these appartements” zei ik. De makelaar zei  “yes, yes”. Wij volgden hem naar het volgende appartement en je raadt het al, weer iets anders. We hebben uiteindelijk geen van de appartementen gezien die wij hadden uitgezocht maar wel vier anderen die we niet wilden. Dit wordt dus niks was onze conclusie.

Gelukkig had het toekomstige bedrijf van Harrold ons eerder ook een serviceappartement laten zien. In de avond, toen we lekker zaten te eten bij “the Black Sheep”, besloten we om daar de komende dagen nog eens te gaan kijken want dat was best een heel mooi appartement. We zijn nog eens gaan kijken en hebben toen besloten dit appartement te nemen.

Inmiddels zijn we al een aantal dagen weer thuis en direct aan de gang gegaan met het regelen van de verhuizing. Hoe dat verder gaat, vertel ik in het volgende blog….

Klik maar op "laatste foto's" rechts in het beeld om de nieuwste foto's te zien.

1. Wendy:
    23 oktober 2019
    Gefeliciteerd met de nieuwe baan! En veel succes met de verhuizing. Wat een avontuur weer!
  2. Harrold Quaaden:
    23 oktober 2019
    Dankjewel Wendy. Ja van het ene avontuur naar het andere. Misschien eindigen wij nog wel eens op de maan :-)
  3. Cécile:
    Wauw wat bijzonder! Succes!! En gefeliciteerd! Je blijft mij verrassen👍🏻
  4. Harrold Quaaden:
    23 oktober 2019
    Tja soms sta ik zelf verbaasd van het pad dat ik bewandel..... Ik heb heel veel steun en support van mijn vrouw, zonder haar was dit niet mogelijk.
  5. Conchita:
    23 oktober 2019
    Wat leuk om dit verhaal weer te lezen. Van harte gefeliciteerd met de nieuwe baan. Er breekt weer een spannende tijd aan. Nieuwe huisvesting, nieuwe stad, nieuwe baan. Toch lijkt deze stad rustiger, wat dus wellicht fijn zou zijn. Heerlijk met het strand in de buurt. Heel veel succes met alle nieuwe verwikkelingen. En hou ons vooral op de hoogte met jullie mooie verhalen.
  6. Harrold Quaaden:
    23 oktober 2019
    We hadden nooit gedacht dat we in China zouden wonen laat staan verhuizen, maar het gaat toch echt gebeuren. Na 1,5 jaar de drukt van Guangzhou nu naar de rust in Xiamen. Geen straf om daar te mogen wonen. En natuurlijk zullen er de komende tijd nog updates over deze verhuizing volgen.
  7. HM:
    succes Harold nu zonder ambtenaren, Tineke een huis aan zee
  8. Harrold Quaaden:
    23 oktober 2019
    Van een baan bij de semi overheid naar een commercieel bedrijf waar ze wel interesse hebben om geld te verdienen. En inderdaad Tineke kan op de fiets naar het strand.
  9. Wiel Quaaden:
    23 oktober 2019
    Wat een leuk nieuws om te lezen dat jullie weer naar een andere plaats verhuizen, en dicht bij het strand ⛱ is altijd goed. Veel succes ook daar voor jullie en we zijn benieuwd hoe het verder gaat. ⛱️👍☕🥧🥂
  10. Harrold Quaaden:
    Hoi Wiel
    Inderdaad weer een nieuw avontuur. We kijken er naar uit om de drukte van de grote stad te ontvluchten. We houden jullie wel weer op de hoogte van de verhuizing en ons leven in Xiamen.
  11. Marloes & Annemie:
    23 oktober 2019
    WoW neefke wat een nieuws weer. Van harte gefeliciteerd met je nieuwe job en wat heb je het getroffen met je Tineke want dit doe je toch met z’n tweetjes. Heel veel succes en houd ons op de hoogte. Dikke poenekes van de Meitskes oet Mestreech😘😘
  12. Harrold Quaaden:
    Hoiiiii
    Ja Tineke maakt dit mede mogelijk. Zij is een enorme steun en hulp en durft deze avonturen aan met mij. We houden jullie wel op de hoogte van de veranderingen. Dikke kus van Tineke en Mij xxx
  13. Annelinde:
    24 oktober 2019
    Gefeliciteerd met de nieuwe baan Harry! 🥳 Ik kom in december een kijkje nemen.
  14. Harrold Quaaden:
    25 oktober 2019
    Thanks! Zal zorgen dat je bed klaar staat, de wc gepoetst is en er wijn koud staat als je komt :-)
  15. Majanka:
    24 oktober 2019
    Wauw jullie blijven ons wel op een leuke manier verrassen.Een nieuwe baan super weer een nieuwe uitdaging.
    Het lijkt mij wel fijn dat er meer rust is in Xiamen.
    Lekker uitwaaien op het strand.
    Succes samen met alles de verhuizing ,nieuwe baan enz.
  16. Harrold Quaaden:
    25 oktober 2019
    Ja dat reaiseren wij ons ook. We dachten dat het verhuizen naar China al een groot avontuur was, maar het houd nooit op.... Ook wij kijken uit naar de rust in Xiamen!
  17. T.poeliejoe:
    24 oktober 2019
    China het land van de toekomst? wat een veranderingen op komst zeg wij wensen jullie heel veel succes en zijn alweer benieuwd naar een vervolg van jullie verhaal het waren weer mooie foto's groetjes ook van Theo.
  18. Harrold Quaaden:
    Hoi Ton en Theo,
    Het kan blijkbaar altijd beter.... Het kwam op ons pad en ja als je naar China toe kan verhuizen , waarom dan niet in China zelf nog eens verhuizen. We zullen binnenkort nog wel meer foto's en verhalen delen met jullie! Dikke kus van ons.
  19. Karin Zeeuwen:
    25 oktober 2019
    Zat in het vat. Maar toppie dat het gelukt is voor jullie allebei. Spannende tijd, wel fijn dat je een eigen “Home” hebt gevonden. Geloof direct dat je een traantje hebt weggepinkt is ook niet niks om dit te doen. Apetrots op jullie beiden. Kom tot rust en ga genieten samen. Toi, toi, toi, met de nieuwe baan en jullie verhuizing. Dikke kus van ons.
  20. Harrold Quaaden:
    26 oktober 2019
    Ja het is weer een spannende tijd! Deze week vertrekken we al naar Xiamen. We houden jullie wel weer op de hoogte!
  21. Toon &Diny Roijmans:
    2 november 2019
    Hoi Harrold &Tinneke
    Mooi dat jullie dit mogen mee maken
    Veel geluk in Xiamen
    Tineke tot ziens
  22. Esther en Wil:
    12 november 2019
    Mooi nieuws dat jullie de ether in slingeren !! Gefeliciteerd. Weer eens iets anders dan onderstellen reviseren. En voor beiden een nieuwe omgeving, zeker leuk. See you.
  23. Harrold Quaaden:
    13 november 2019
    Nog steeds onderstellen reviseren maar nu voor een commercieel bedrijf en niet meer voor een overheidsbedrijf :-) Wereld van verschil.... En de omgeving is hier geweldig! Jullie moeten eigenlijk maar weer eens komen kijken hier!
  24. Esther en Wil:
    13 november 2019
    Dat is niet aan dovemansoren gericht. Laat de dames maar iets prikken, dan komen we in 2020 ff op de koffie. Veel succes daar.
  25. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    Gaan we zeker doen! Zou geweldig zijn als jullie hier weer op bezoek komen.