Corona virus update

23 februari 2020 - Xiamen, China

Terwijl ik dit verhaal schrijf zit ik (Harrold) in de ochtendzon op mijn balkon. Het is rustig op straat en het enige geluid dat ik hoor is het gefluit van de vogels. Eén van de positieve effecten van het Corona virus is dat de Chinezen binnen blijven en er dus ook geen verkeer is op straat. Voor de rest zijn er weinig voordelen aan de virus uitbraak. Tineke is 3 weken geleden halsoverkop terug naar Nederland gevlogen. Ze vertrok op één van de laatste rechtstreekse vluchten vanuit China. Weliswaar met en tussenstop in Guangzhou maar het was de laatste optie om China te verlaten. Ik heb besloten om in China te blijven omdat ik niet goed voelde om het personeel in deze situatie achter te laten.  Inmiddels is het internationale vliegverkeer nagenoeg tot stilstand gekomen. Er zijn nog wel enkele maatschappijen die naar China vliegen maar dat is heel beperkt.

Hier in Xiamen waar wij wonen valt het aantal besmettingen gelukkig mee. In totaal zijn er 35 gevallen bekend, waarvan er al 18 alweer zijn hersteld  en het ziekenhuis weer hebben verlaten. Toch is de impact erg groot in China.

Bedrijven zijn na het Chinese Nieuwjaar nog 2 a 3 weken gesloten geweest. Nu zijn er zelfs nog bedrijven die niet opgestart zijn in Xiamen. Mijn bedrijf is 2 weken geleden weer opgestart en sinds vorige week hebben we weer 90% van het personeel aan het werk. Mensen die buiten onze provincie wonen moeten 2 weken in quarantaine wanneer ze thuis arriveren. Personeel dat in de provincie Hubei is, kan nog steeds niet naar huis omdat deze provincie in totale isolatie is omdat daar de stad Wuhan gelegen is.

Wij hebben 6 medewerkers die in deze provincie verblijven. Op straat is het dragen van een masker nog steeds verplicht en bij het niet dragen van een masker kun je een bekeuring krijgen. Alle winkels, bedrijven etc. nemen je temperatuur op voordat je naar binnen kunt.

Ons bedrijf dient 2 maal daags iedereen te controleren op temperatuur en we moeten bijhouden waar de mensen verblijven nadat ze het bedrijf verlaten hebben. De overheid controleert dat heel strikt. Ons bedrijf dient elke dag een ontsmettingsprogramma te doorlopen, waarbij alle deurklinken, toiletten etc. ontsmet dienen te worden.

Het appartementen complex waar ik verblijf is nagenoeg leeg om dat de meeste bewoners buitenlanders zijn en die zijn allemaal bij het uitbreken van de epidemie naar huis vertrokken en kunnen nu niet terugkeren. Er zijn extra maatregelen  genomen in het gebied waar wij wonen. Ongeveer 2 weken geleden zijn er 2 mensen afgevoerd uit het gebouw naast ons appartementen complex met een besmetting. Daarna is de hele buurt afgegrendeld en zelfs het hotel tegenover ons is volledig op slot gegaan en staat nu leeg. Controle  in ons apartementen complex is zeer strikt. Liften worden na elke gebruiker ontsmet en ons appartement ruikt de hele dag naar een ziekenhuis door het gebruik van alcohol om de boel te ontsmetten. Voordat ik mijn auto de parkeergarage in kan rijden wordt de auto besproeid met alcohol om deze te ontsmetten.

Gelukkig is er wel voldoende eten te verkrijgen in de supermarkten dus vul ik mijn weekenden met het koken  van nieuwe gerechten.

De dagen en de weekenden duren lang….. Het wonen en leven in China heeft zo ook mindere leuke kanten. Gescheiden van Tineke valt het soms niet mee om toch te genieten van het avontuur hier, zeker nu alle openbare voorzieningen zoals parken en natuurgebieden gesloten zijn valt er niet veel te ondernemen.

Een jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven van een boek met korte verhalen over opvallende dingen in China. Daar heb ik de afgelopen weken behoorlijk  wat tijd in kunnen steken en tijdens het schrijven realiseerde ik mij wat een groot avontuur dit hele China verhaal is geworden.

Zelfs deze uitbraak van het Corona virus draagt iets bij aan onze beleving van China. De wijze waarop de overheid dit aanpakt, de mensen zich gedragen tijdens deze uitbraak en de tijd die ik nu krijg om de verhalen van het afgelopen jaar op te schrijven maken dat de stap China te verhuizen een grote stap was maar nog steeds de moeite waard!

Terwijl de muziek van Skyradio uit mijn speaker schalmt, het zonnetje mij heerlijk opwarmt, drink ik nog een kopje Douwe Egberts koffie op mijn balkon. Het kan bijna niet beter….. Alleen de stoel tegenover mij aan het tafeltje is leeg en dat voelt niet goed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin Zeeuwen:
    23 februari 2020
    Wat een impact op jullie en de mensen daar. Pffff, is niet niks. Maak wel op in jouw verhaal dat de Chinezen goed luisteren naar beleid van de overheid dat siert het volk. Ik weet niet of dit hier zo zou verlopen, gehoorzamen!
    Hoop dat Tineke weer snel terug kan vliegen en jullie samen zijn. Lieve groetjes, karin
  2. Harrold Quaaden:
    24 februari 2020
    Hoi Karin, Het zal nog wel even gaan duren voordat er weer vluchten vanuit Nederland naar China vertrekken. Dus vrees dat we elkaar voorlopig even moeten missen.
  3. Everhard Feringa:
    23 februari 2020
    Wat een heftig verhaal Harrold. Hoop dat jullie snel weer samen kunnen genieten van dit avontuur!
  4. Harrold Quaaden:
    Hoi Everhard,
    Komt wel weer goed heeft alleen wat tijd nodig en dan gaan we er weer van genieten.
  5. Herman:
    23 februari 2020
    Als je kook talent net zo groot is als je organisatie talent komt het wel goed met die maaltijden
  6. Harrold Quaaden:
    Hoi Herman,

Koken gaat steeds beter maar zo goed als Tineke zal het wel nooit worden, maar ieder heeft zo zijn of haar talenten.....
  7. Marloes & Annemie:
    24 februari 2020
    Wat een verhaal en heel vervelend dat je daar nu in je eentje zit. Het is voor jou, Tineke en iedereen te hopen dat deze ellende snel voorbij is. Zorg goed voor je zelf en wij hopen dat jullie snel weer samen zijn.
  8. Harrold Quaaden:
    Hoi Meiden,

Ik overleef het hier wel. En als Tineke straks weer terug is kunnen we er extra van genieten. Vrees alleen dat het best nog wel een tijdje gaat duren. Tot eind maart zijn er in ieder geval geen vluchten vanuit Nederland naar China.... dus voorlopig zelf nog sokken wassen en eten koken :-)
  9. T.poeliejoe:
    24 februari 2020
    Hoi Harrold we vinden het wel sneu voor je hoor zo in je uppie maar het weer is beter dan hier, dus positief blijven we denken wel aan je groetjes van ons.
  10. Harrold Quaaden:
    Hoi Ton en Theo,

Ja als ik dan toch mocht kiezen, zat ik liever in de stromende regen met Tineke dan in de zon op het strand hier in mijn eentje....
    Maar het is niet anders en overleef hier wel
  11. Cécile:
    24 februari 2020
    Wat heftig voor jullie nu ook! Wel heel verstandige beslissing, dat Tineke naar Nl is gegaan. En dat jij het bedrijf niet in de steek wil laten, zegt genoeg hoe jullie het in China ervaren. Sterkte deze tijd en hoor graag hoe het verloopt. Lieve groet
  12. Harrold Quaaden:
    Hoi Cécile,

Het is natuurlijk niet leuk, maar het hoort erbij. We hebben het samen overlegd en dit leek ons het beste besluit. Het komt wel weer goed heeft alleen wat tijd nodig. We houden je op de hoogte !
  13. Majanka:
    25 februari 2020
    Wel een aangrijpend verhaal. Klinkt bijna onwerkelijk wat er nu daar in China gebeurt en dat allemaal ten gevolge van het virus.
    Zorg goed voor je zelf.En we hopen dat jullie weer snel samen mogen zijn.Wel een goed idee om bepaalde gebeurtenissen op te schrijven mooi ook voor later.Groetjes van ons allemaal.