Het china avontuur zit er op ....

3 juni 2020 - Xiamen, China

Het China avontuur zit er op….

Twee jaar geleden begon voor ons een heel mooi avontuur. Met het idee dat we minimaal de komende 3 jaar in China zouden wonen, vertrokken met vanuit Amsterdam op weg naar Guangzhou.

Nu slechts twee jaar later komt aan het avontuur abrupt  een einde. Eind januari vertrok Tineke hals over kop terug naar Nederland omdat hier in China een uitbraak van het Corona virus was en de vluchten naar Nederland zouden stoppen. Op één van de allerlaatste vluchten had zij een plekje weten te bemachtigen. Met het idee dat w elkaar weer snel zouden zien namen we afscheid omdat ik het bedrijf niet achter wilde laten in tijden van crisis. Naar mate de tijd verstreek werd de hele wereld geraakt door de uitbraak van het virus. De grenzen met China gingen volledig op slot en ik zat gevangen in China en Tineke kon niet meer terugkeren naar huis.

De luchtvaart industrie kwam bijna geheel tot stilstand en de business in het bedrijf waar ik verantwoordelijk voor was kwam in zwaar weer terecht. Dagelijks de stress om toch nog wat  werk binnen te halen en mensen aan het werk te houden. Faillissementen van onze klanten was dagelijkse kost. Daarnaast dezelfde zorg voor onze fabriek in Brazilië, welke nog in de opstart fase zat. Afgelopen week moest ik  alle personeel naar huis sturen nadat we de salarissen enige tijd geleden al sterk gereduceerd hadden. Terwijl ik dit verhaal schrijf zit ik aan de eettafel in mijn appartement en zijn de verhuisdozen ingepakt. Vrijdag komt het verhuisbedrijf onze spullen ophalen en gaat het op transport naar Nederland. Ik vlieg op woensdag 10 juni naar huis. Eigenlijk stond mijn vlucht gepland voor 8 Juli, om dan even een paar weken thuis vakantie te vieren en daarna weer aan het werk te gaan. Maar er is geen werk meer in China en de grenzen blijven dicht voor iedereen zonder chinees paspoort. Dus er was geen andere optie meer voor ons dan het China verhaal af te sluiten en weer “voorlopig” terug te keren naar Nederland. Opgelucht dat er nu duidelijkheid is. De afgelopen maanden waren zeer zwaar voor ons. Maar desondanks kijken wij terug op een heel mooie periode. We hebben ontzettend veel mooie mensen ontmoet, prachtige herinneringen, het meest luxe leven geleid dat we ons maar konden voorstellen, gedineerd op de 90e verdieping van het meest luxe hotel van China, op lokale markten rondgelopen waar we door hordes mensen werden achtervolgd als waren we een attractie,  onze kinderen allemaal hebben kunnen laten meegenieten van China en vooral heel veel geleerd.

En nu….

Het reisblog sluiten wij niet af. Een nieuw avontuur staat er aan te komen. We zullen waarschijnlijk in september naar Miami afreizen om daar een volgend buitenland avontuur aan te gaan. Eén van de bedrijven waar ik verantwoordelijk voor was zal zelfstandig verder gaan en samen met twee andere directieleden gaan we daar de schouders onder zetten om het verder uit te bouwen. Wat dit avontuur gaat brengen weten we nog niet, maar we zien het als een kans en tevens als een lange vakantie in Florida. We zullen jullie weer op de hoogte houden van de volgende avonturen……

1. Karin Zeeuwen:
    3 juni 2020
    Jammer maar begrijpelijk. Door virus een abrupt einde aan een ideaal wat je voor ogen had. Zal niet meevallen. Wel geweldig te horen dat je niet opgeeft samen met Tineke, chapeau!
    Naar een ander continent om jouw kennis te gaan delen en je schouders eronder te zetten. Geniet eerst van jullie gezin, kom op adem en dan heel veel succes toegewenst.
  2. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Ja Karin, het ging allemaal snel, alhoewel Tineke en ik dit wel zagen aankomen. Ik kom snel weer op bezoek bij jou en Harrie.
  3. Gerrie:
    3 juni 2020
    Dit is een vervelend einde van jullie avontuur, maar je kunt wel terugkijken op een mooie tijd. Wat zullen jullie blij zijn weer bij elkaar te zijn en nu weer door naar een nieuwe uitdaging. Heel veel geluk samen.
  4. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Gerrie, dubbele gevoelens bij de plotselinge terugkeer maar wel blij dat ik weer naar huis kan. Hoop dat je ons bij het volgende buitenland avontuur blijft volgen :-)
  5. Herman:
    3 juni 2020
    Jammer dat het zo af moet lopen gelukkig openen zich weer nieuwe mogelijkheden met meer perspectief.
  6. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Herman, gelukkig heb jij een klein beetje kunnen meegenieten van ons China avontuur. Jij weet hoe het er was. We gaan op naar een volgend avontuur.
  7. Marloes & Annemie:
    3 juni 2020
    We kunnen alleen maar zeggen, alle begrip. En ondanks dit abrupte afscheid kan niemand jullie deze belevenis meer afnemen. Er staat jullie SAMEN staat weer een mooie uitdaging te wachten. Suc6 met de laatste Chinese loodjes, kom goed thuis en hopelijk zien we ons nog voor jullie vertrek naar Miami. Geniet straks van je gezin. Knoevels vaan de meitskes
  8. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hallo Meisjes, we gaan snel afspreken als ik weer thuis ben want er zijn te veel verhalen te vertellen. Ik ben heel blij dat jullie ons met zo veel enthousiasme hebben gevolgd op ons blog. In een paar maanden zullen er wel weer nieuwe verhalen verschijnen maar dan vanaf de andere kant van de wereld. Tot snel !!
  9. Conchita:
    3 juni 2020
    Het is heel jammer dat het avontuur zo ten einde loopt, maar al het mooie wat jullie meegemaakt en gezien hebben, kunnen ze niet meer afpakken. De herinneringen hebben jullie.
    Wat ontzettend fijn dat jullie elkaar weer in de armen kunnen vallen na zo'n lange tijd.
    Bij thuiskomst kunnen jullie samen plannen maken voor het volgende avontuur, wat ook geen straf zal zijn.
    Ik wens je een goede terugvlucht toe en daarna lekker genieten samen met Tineke en je gezin.
  10. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Conchita, bedankt voor al je lieve reacties op het blog. Super leuk voor ons om te zien dat vrienden zoals jij ons volgen. Maar we blijven natuurlijk verhalen posten als we weer naar de andere kant van de wereld verhuizen. Nu ga ik eerst naar huis en heel veel broodjes kroket eten :-)
  11. Cécile:
    3 juni 2020
    Wauw, Harrold! Dat is een snel en onverwacht einde van het China avontuur. Maar wat heb je veel beleefd en geleerd in deze bizarre tijd. En wat geweldig dat je alweer zicht hebt op het volgende avontuur in Amerika. En dan weer samen! Fantastisch. Goede reis naar huis en lieve groet
  12. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Cécile, Een avontuur dat we nooit meer zullen vergeten. Ik heb heel veel anekdotes en verhalen opgeschreven en wil er een boekje van gaan uitgeven. Zodra ik dat heb zorg ik dat je een exemplaar krijgt! Hopelijk blijf jij ons volgen bij een volgend avontuur volgen. Mochten we in de komende komende maanden in de omgeving van Amsterdam zijn, laat ik het je weten an gaan we elkaar treffen!
  13. Willy Quaaden:
    Tja Harrold en Tineke,
    Zo zie je maar wat zo'n epidemie kan uitrichten.
    Legt een hele wereld plat, en zorgt ervoor dat elk land hard getroffen word met alle gevolgen van dien.
    Aan jullie mooie China avontuur komt abrupt een einde, maar jou kennende ga je weer een heel mooie uitdaging aan in jou geliefd Amerika.
    En daar kun je verder werken aan je succes.
    Maar eerst maar na thuiskomst genieten van een welverdiende vakantie, en je accu opladen voor je volgend project.

We zien mekaar hopelijk, en alvast een goede thuisreis.
  14. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Broer! Ja er komt een einde aan een mooi avontuur, maar een volgend avontuur staat alweer te wachten. Heel veel geleerd in China en vooral heel veel genoten. En Amerika stond hoog op onze lijst als land waar we graag nog eens een tijdje zouden wonen, dus eind goed, al goed. Tot snel en dan gaan we samen naar de Chinees :-)
  15. Esther en Wil:
    3 juni 2020
    Met hetgeen er nu in de wereld gaande is, en in de luchtvaartindustrie in het bijzonder, is het rationeel een begrijpelijke keuze of besluit. Dat jullie avontuur een geheel ander einde kent en dat dit jullie emotioneel raakt, is meer dan logisch. Wij zijn heel blij te lezen dat er na de regenbuien in Guangzhou en Xiamen straks zowel letterlijk als figuurlijk de zon gaat schijnen in Miami. Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe uitdaging. We toosten op een betere afloop. Veel succes gewenst van Es & Wil.
  16. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Ester en Wil. We hebben heel erg genoten van jullie bezoek in Guangzhou afgelopen jaar. Hebben we samen toch maar weer meegemaakt. Dus mochten jullie ons weer in het buiten land willen bezoeken, moeten jullie de volgende keer naar Miami afreizen. Zodra ik thuis ben komen we op bezoek. Jullie hebben ons ook veel te vertellen omdat er bij jullie ook wel een en ander is veranderd. Tot snel!
  17. Remco Smits:
    Hey Harrold en Tineke,

Wat een verhaal. Toch een sneller einde dan gedacht. Laatst hadden we hier nog over gesproken en lag het scenario in de lijn der verwachtingen.

Jullie hebben een mooi avontuur beleefd in de afgelopen jaren en dat pakt niemand jullie af. Daarnaast zorgt deze stap er wel voor dat jullie fysiek weer meer samen kunnen zijn en dat is ook heel wat waard.

Laat maar weten wanneer jullie tijd hebben in Helmond dan komen wij eens gezellig met het hele gezin langs.

Tot binnenkort!

Groetjes Remco
  18. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Remco. Je afscheidskaart die je mij voor vertrek naar China had gestuurd, heb ik vorige week in van mijn bureau afgehaald en nog eens gelezen. Het was mijn mascotte en hulp in tijden dat het soms wat moeilijker was. Ik bewaar hem en hij gaat mee naar Miami. Ik hoop jullie snel weer te zien en zeker jullie kids ! Tot snel.
  19. Everhard Feringa:
    3 juni 2020
    Goh, Harrold wat een abrupt en onverwacht einde van dit avontuur. Eerst maar even bijkomen samen met Tineke en de kinderen en dan op naar een nieuwe episode! Goeie reis naar huis en ik blijf jullie volgen.
  20. Harrold Quaaden:
    4 juni 2020
    Hoi Everhard. Ja zo lopen de zaken soms. Maar niet getreurd, wij zagen dit natuurlijk wel al aankomen. Voor de volgers van het blog wellicht een beetje onverwacht maar ik wij vonden het niet gepast om op het blog alleen maar "ellende" te posten in de afgelopen maanden. Blij dat ik nu Tineke ,mijn kinderen, familie en vrienden weer kan zien na lange tijd. Even wat bitterballen en kroketten eten en dan gaan we waarschijnlijk weer op naar een volgend avontuur. Hoop dat je ons weer blijft volgen!
  21. Majanka:
    4 juni 2020
    Hoi Harrold jammer dat het avontuur zo voor jullie moet eindigen.
    Maar dit virus zag volgens mij niemand aankomen dit .Wel heel dapper dat jullie weer verder pakken.Denk wel dat het weer super fijn is om samen even bij te komen om een aantal dingen een plekje te geven. Zodat jullie weer met een schone lei kunnen beginnen.En wat jullie gezien en ervaren hebben neemt niemand jullie af.Knap gedaan.Groetjes van ons allemaal.