Het Corona virus

26 januari 2020

In Nederland is het Corona virus nu volop in het nieuws. Wij kijken ’s morgens ook altijd even het Nederlandse 20.00 uur journaal en zien de berichten ook. Met dit blog willen we jullie laten weten hoe dat in China is. Wat maken wij nu mee, met betrekking tot dit virus, aan de andere kant van de wereld.

Als eerste willen wij jullie laten weten dat wij prima in orde zijn. Met ons is niks aan de hand. In Xiamen zijn wij 1400 kilometer verwijderd van de ontdekkingsplaats Wuhan.

In China is het Corona virus, net als in Nederland, ook dagelijks nieuws. De Chinese overheid heeft groots ingezet op het beheersen van dit virus. Elke dag zijn daar berichten over op de televisie. Via onze telefoon krijgen wij bijna dagelijks berichten wat te doen. De waarschuwingen zijn als volgt: “Ga niet naar getroffen gebieden en vermijd contact met patiënten, houd binnenventilatie, draag een masker, bij hoesten of niezen, bedek je mond en neus en was je handen. Raak wilde dieren niet aan en eet ze niet. Als je je ziek voelt, ga naar een ziekenhuis. Bij de foto’s zal in zo’n waarschuwingsbericht laten zien. Wij ontvangen die overigens wel in het Chinees en vertalen die zelf.

De waarschuwing om mondkapjes te dragen wordt door iedereen heel serieus genomen. Iedereen draagt een mondmasker, ook het personeel in winkels en taxi’s en restaurants etc. Dat is best een gek gezicht. Wij houden ons er natuurlijk ook aan en dragen ook een masker. Wij wassen ook heel vaak onze handen. Dus, raak geen relingen, deuren en andere zaken aan en daarna je gezicht. Eerst handen wassen!

Het klinkt allemaal een beetje paniekerig maar we moeten natuurlijk ook relativeren. In Nederland zijn in 2900 mensen overleden aan de griep in 2019. Dit zijn voornamelijk ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Het Corona virus heeft tot nog toe 53 slachtoffers gemaakt, ook dit zijn voornamelijk ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Dus wellicht is de paniek niet helemaal op zijn plaats. Maar ook wij nemen het zekere voor het onzekere en houden ons aan de regels.

In deze “Corona-tijd” is het ook Chinees nieuwjaar, dat komt heel slecht uit omdat heel veel Chinese mensen gaan reizen naar familie in andere delen van China en verspreiding van het virus daardoor wel erger wordt. De stad Wuhan, met elf miljoen (!) inwoners is van de buitenwereld afgesloten. Niemand mag er in of uit. Dat is best wel een maatregel. Bedenk maar eens wat zo’n besluit in Nederland zou veroorzaken.

Ondanks alles proberen wij toch nog een beetje van deze vakantieweek te genieten. Gisteravond zijn wij naar het strand geweest, met mondkapjes, om daar naar het vuurwerk te kijken. Dat was heel erg mooi. Heel bijzonder is dat zowel in Xiamen als Taiwan het vuurwerk tegelijk werd afgestoken. Omdat Taiwan zo dicht bij Xiamen ligt, was het mogelijk om over de zee het vuurwerk in Taiwan te zien. Een mooie en bijzondere ervaring.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin Zeeuwen:
    26 januari 2020
    Zoals je schrijft, beter iets te voorzichtig en voorzorgsmaatregelen nemen dan achter de feiten aanlopen. Geniet van jullie weekje vrij en de allerbeste wensen in het Chinese jaar voor jullie. 😘
  2. Harrold Quaaden:
    28 januari 2020
    Komt goed Karin! We gaan er een mooi Chinees jaar van maken :-)
  3. Everhard Feringa:
    26 januari 2020
    Het is wel goed om deze nuance ook te lezen. Op afstand wordt het al gauw heel anders ervaren. Gelukkig nieuwjaar in ieder geval 🥂
  4. Harrold Quaaden:
    Hoi Everhard.
    Er is zeker wel iets aan de hand maar China neemt nu drastische maatregelen om kritiek vanuit de rest van de wereld te voorkomen. Wij maken ons vooralsnog niet zo druk.
  5. Gerrie:
    26 januari 2020
    Gelukkig zijn jullie ver weg van het virus. Hopelijk blijft het rondom Wuhan. Geniet van alles wat jullie meemaken.
  6. Harrold Quaaden:
    Dankjewel Gerrie.
    Mocht er iets in de situatie veranderen dan posten wij het hier weer op het blog.
  7. Cécile:
    26 januari 2020
    Dank voor uitleg! En gelukkig niet bij jullie in de buurt. Zo hoor je het toch heel anders (en eerlijker) dan in Nederland.
  8. Harrold Quaaden:
    Hoi Cécile,
    het nieuws dat we dagelijks via de media te zien krijgen is niet altijd de werkelijkheid. Dat is in Nederland zo maar ook in China.
    Maar wat wij nu met eigen ogen zien, maakt ons niet zo ongerust.
  9. Fredeike Beijderwellen:
    26 januari 2020
    Dank voor jullie interessante blog
    De chinezen hebben het wel goed geregeld. En hoop dat jullie een fijne vakantie hebben.
  10. Harrold Quaaden:
    28 januari 2020
    Via de blog kunnen we iedereen op de hoogte houden van de avonturen, maar zoals nu ook soms van de minder leuke zaken in China.
    De chinezen hebben groots uitgepakt in de bestrijding van het virus. Dit vooral na de kritieken gedurende de SARS uitbraak in 2003.
    Dus wij denken dat het meer propoganda is dan dat er werkelijk een groot probleem is.
  11. Marloes & Annemie:
    27 januari 2020
    Gelukkig ver weg van jullie verblijfplaats maar wel goed dat jullie alert blijven. Hier word je een beetje dol van alle berichtgevingen dus blij met jullie uitleg. Geniet van de vakantie en tot jullie volgend verhaal 😘😷😉
  12. Harrold Quaaden:
    Hoi meiden,
    Wij blijven zeker alert. Gaan niet naar buiten zonder masker en wassen voortdurend onze handen. Zekerheid voor alles. Wij wonen hier op een eiland en hier zijn nu slechts 3 gevallen bekend.
    Onze vakantie gaat nu wat langer duren omdat de overheid alle bedrijven heeft opgelegd om tot 3 februari dicht te blijven. Dus een paar extra dagen ;-)
  13. Majanka:
    27 januari 2020
    Fijn dat het virus niet bij jullie in de buurt zit.Wel weer prachtige foto's van het vuurwerk.Geniet nog maar even van de vakantie.Maar blijf ook alert en volg alle instructies maar mooi op.Tot de volgende keer.
  14. Harrold Quaaden:
    Hoi Majanka,
    Wij blijven zeker alert! Dragen altijd mondmasker als we naar buiten gaan en wassen vaak onze handen. Voor de rest valt het wel mee hier. We genieten bog even van onze vakantie.
  15. Simone:
    29 januari 2020
    Geniet samen lekker van jullie vakantie. Fijn dat jullie ons op de hoogte houden.