Weer een update over het Corona virus

29 maart 2020

Op 23 februari heb ik een update over het corona virus geplaatst. Inmiddels zijn we meer dan een maand verder en de impact is nu een wereldwijd fenomeen.

Ik zie op het NOS journaal hoe de mensen in Nederland hetzelfde lot ondergaan dat ik en Tineke hier in China ondergingen in januari en de daarop volgende maanden. Daar waar China nu de wonden likt, blijkt het hier allemaal minder dramatisch te zijn dan in de rest van de wereld. Het normale leven komt hier weer op gang. Winkels en publieke plekken zijn weer geopend. Het aantal besmetting is nagenoeg tot nul gereduceerd. Maar nu ondervind ik hier de gevolgen van de impact in de rest van de wereld. Naast het persoonlijke ongemak dat ik het land niet uit kan omdat Nederland mij niet toelaat, kan Tineke nu niet meer naar China komen omdat de grenzen geheel dicht zijn gegaan voor buitenlanders in China. Tineke heeft een visum en kan normaal onbeperkt China in en uit, maar China heeft nu de grenzen op slot gegooid, zelfs voor buitenlanders met een permanente “residence status” zoals wij.

Dat maakt de situatie nog onzekerder op het moment. We weten nu niet wanneer wij elkaar weer kunnen zien. Dat is moeilijk omdat je in onzekerheid leeft, maar het is nu even niet anders. Dagelijks bellen we elkaar via WeChat video call, maar dat is toch heel anders dan samen te zijn.

Naast de persoonlijke impact is er ook de zakelijke impact goed merkbaar. Onze bedrijven zijn allemaal afhankelijk van de luchtvaart. Vliegtuigmaatschappijen zetten hun toestellen massaal aan de grond en daarmee wordt het onderhoud dus ook vooruitgeschoven. Onze klanten zijn wereldwijd gevestigd maar gezien de uitbraak in de gehele wereld levert ons dat nu geen voordeel op. De fabrieken in Brazilië en USA zijn geheel stil gevallen. De werknemers zijn naar huis gestuurd. De fabriek waar ik werk in Xiamen is nog wel productief maar binnen een paar weken vallen we helemaal stil. We hebben nu nog maar 25% van het normale werk aanbod. Het ziet er somber uit maar we proberen nu te overleven. Alle investeringen zijn stopgezet en onze nieuwe fabriek in Xi’an, China is van de baan. Tijdelijke contracten worden niet verlengd en gedwongen ontslagen zijn onvermijdelijk.

Ook voor mij is dit nu een zware tijd. Je moet goed personeel laten gaan en dat is verschrikkelijk. Dagelijks buigen we ons over de financiële gegevens en onze verkopers werken dag en nacht om te kijken of we openstaande facturen kunnen innen en nieuwe opdrachten kunnen bemachtigen.  Een zware tijd  maar het is mijn verantwoordelijkheid om het bedrijf door deze moeilijke periode heen proberen te  loodsen.  Het is niet geheel ondenkbaar dat we het als bedrijf niet gaan redden. De gesprekken met de aandeelhouders hieromtrent zijn niet eenvoudig. Zij willen hun kapitaal veilig stellen maar ik kijk mijn werknemers in de ogen en weet wat hun te wachten staat.

Toch wil ik dit verhaal afsluiten met iets positiefs uit China. De zomer is hier in aantocht en de weekenden zijn voor mij nog heel kostbare momenten. De warmte van de mensen en de schitterende omgeving geven mij veel plezier. Ik geniet er nog elk weekend van. China is een prachtig land wat heel veel moois te bieden heeft. Maar een coronavirus heeft nu de wereld in zijn greep en daar kan zelfs China niets aan veranderen.

Hopelijk kan ik in mijn volgende update wat meer positieve zaken melden……

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin Zeeuwen:
    29 maart 2020
    Valt inderdaad niet mee Harrold. Ik ben blij te horen dat het virus daar geen impact meer heeft. Hopelijk blijft het zo en wordt er snel een vaccin gevonden. Lessen worden ook geleerd, bezuinigingen in de zorg grootste fout ooit. Wens jou in China alle goeds toe.
  2. Harrold Quaaden:
    30 maart 2020
    Hoi Karin, het komt allemaal wel weer goed maar nu is het niet zo leuk. Hopelijk leert de wereld iets van dit gebeuren....
  3. Willy Quaaden:
    Hoi Harrold,
    Het is voor jou nu een zware tijd jij daar in dat verre China, en Tineke hier weer in Nederland.
    Zal nog wel tijdje duren, voordat alles weer normaal is.
    Houd de moed erin, en hopen dat spoedig weer alles als vanouds is.
    De groeten
    Willy
  4. Harrold Quaaden:
    Ha Willy,
    We houden de moed er natuurlijk wel in. Zal nog wel maanden gaan duren maar het is niet anders. Dit had niemand kunnen verwachten....
  5. Marloes & Annemie:
    30 maart 2020
    Wat een verhaal weer je hebt mooiere geschreven maar we zullen het ermee moeten doen. Boven alles gaat nu de gezondheid van ons allemaal alleen extra zwaar als je het niet met z’n tweetjes kunt ondergaan. Lieve Harrold wij hopen dat je snel Tineke en je familie weer in de armen kunt sluiten dat zou super voor jullie zijn en tegelijk houdt dat in dat we dan het ergste gehad hebben. Let goed op je zelf en hopelijk tot snel weerziens😘
  6. Harrold Quaaden:
    Hoi Meiden,
    Het komt allemaal wel weer goed en het belangrijkste dat we allemaal gezond blijven! Zodra ik weer in Nederland ben gaan we elkeer zeker weer zien.
    Groetjes Harrold
  7. T.poeliejoe:
    30 maart 2020
    Hoi Harrold fijn weer wat van je te lezen ondanks dat klote corona, hou je taai man er zit niets anders op. wat een aparte ring heb je gekregen draag hem maar veel ik geloof zeker dat hij geluk brengt. groeten ook van Theo
  8. Harrold Quaaden:
    Hoi Ton en Theo,

Er veel meer nodig dan een virus om mij er onder te krijgen, dus het komt wel weer goed! We moeten gewoon afwachten en voorzichtig zijn.
    Hopelijk kan ik jullie snel weer zien.
    Groetjes Harrold
  9. Majanka:
    31 maart 2020
    Wat een bijzonder verhaal lijkt allemaal zo onwerkelijk wat er in korte tijd kan veranderen.De foto"s zijn trouwens weer super mooi.Wel fijn te zien dat je een warme groep mensen om je heen hebt.Hopelijk is dit allemaal wel ergens goed voor .Al zou ik nu niet kunnen bedenken voor wat.Maar daar komen we misschien nog wel achter.Heel veel groetjes van ons allemaal.
  10. Harrold Quaaden:
    Hoi Majanka,
    Ja het is inderdaad fijn dat ik hier wel vrienden heb, Dat maakt het wel wat aangenamer. Ik probeer er toch maar op uit te gaan en van te genieten, zeker nu de situatie hier met de dag beter wordt.
    Groeten
    Harrold