Corona update nr 3

2 mei 2020 - Xiamen, China

Terwijl Nederland nog steeds volledig in de greep is van het Covid19 virus, krabbelt China weer langzaam overeind. De maatregelen in China worden met de dag versoepeld en er komen nauwelijks nog nieuwe besmettingen bij. De nieuwe besmettingen ontstaan door mensen die vanuit het buitenland China in reizen. En daar ontstaat nu een probleem bij de buitenlanders. De Chinezen krijgen via de media berichtgeving dat de nieuwe besmettingen door de buitenlanders worden veroorzaakt. Dat heeft gevolgen voor de buitenlanders. De toegang tot shopping malls wordt geweigerd, publieke gelegenheden zijn verboden terrein en reizen binnen China is vrijwel onmogelijk. De overheid heft een app gelanceerd die elke Chinees met behulp van zijn identiteitskaart op zijn telefoon kan installeren. Deze app geeft aan of je “ veilig en gezond” bent of niet. Dat gaat middels een groen of rood scherm met een QR code en je naam. Voor buitenlanders is dit onmogelijk, maar ik heb het met behulp van mijn Chinese contacten het nu toch voor elkaar gekregen. Dus heb ik nu weer toegang tot de winkels, attractieparken en andere publieke gelegenheden. Wel is er nog streng toezicht op de buitenlanders. Je temperatuur wordt voortdurende gescand en er is nu een verplichte virus test voor buitenlanders. Er zijn zelfs steden waar alle buitenlanders in quarantaine worden gezet.

Ik heb nu zelf vrijwel geen beperkingen meer en kan nu gaan en staan waar ik wil. Het kost soms wel wat overredingskracht omdat ik als een van de weinige buitenlanders ook de app op mijn mobiele telefoon heb, maar tot nu toe ben ik nergens meer geweigerd.

Afgelopen week ben ik naar een eiland voor de kust van Xiamen gegaan. Dat eiland heet Gulangyu en was ooit een Europese nederzetting. Ik was er de enige buitenlander en dat bleef niet onopgemerkt. Ik voelde mij als een filmster. De hele dag werden er foto’s van mij gemaakt en werd ik aangestaard. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend maar deze dag nam het extreme vormen aan. Terwijl ik op een terras probeerde te genieten van mijn drankje gingen er mensen achter mij staan zodat iemand anders dan een foto kon maken van hun en de buitenlander. Wanneer je dan omdraait en ze in het chinees begroet, lachen ze en durven ze dichterbij te komen. Samen gaan we dan op de foto en na een dankjewel gaan ze dan giechelend weer verder.

Naast de kommer en kwel van de zakelijke problemen in het bedrijf waar ik werk, had ik afgelopen week wel een positief momentje. Ik was gevraagd door de Chinese commerciële Luchtvaart Autoriteit ( CAAC) of ik een cursus wilde volgen om mijn certificering als Inspecteur te verkrijgen. Dit was nog niet eerder aan buitenlanders versterkt omdat de cursus in het Chinees is en slechts enkele mensen deze kans was aangeboden maar niemand er in geslaagd was om het examen met goed gevolg af te ronden. Na een week lang van ‘s morgens 8 tot ‘s avonds 22.00 uur in het Chinees, met mijn vertaal app, de cursus gevolgd te hebben mocht ik afgelopen vrijdag het examen afleggen. Een examen van 4 uur, met open vragen (in het chinees) maar ik mocht in de Engelse taal antwoorden.  Na 2 uur kreeg ik een berichtje van de directeur van CAAC, ik was geslaagd met een 9,6! Eerste buitenlander met het certificaat op zak.  Komende week ga ik met de collega’s die me geholpen hebben in de voorbereiding van deze cursus uit eten en ik mag op kantoor mijn felbegeerde certificaat in ontvangst komen nemen. Ik was blij dat ik geslaagd was, maar mijn collega’s die mij hadden geholpen in de voorbereiding stonden te dansen in het kantoor! Dat is China, de gunfactor is enorm groot en ze leven met je mee en gunnen je alle succes. Terwijl ik als nuchtere Nederlander beduusd was van hun uitbundigheid, vroegen ze mij of ik niet blij was. Maar toen ik vertelde dat we samen gingen uit eten, was de pret en uitbundigheid nog groter. Een Chinees heeft uiteindelijke maar 2 zaken die echt belangrijk zijn; Slaap en ETEN.

1. Conchita:
    2 mei 2020
    Wat fijn dat er in China nauwelijks besmettingen bijkomen en dat alles weer versoepeld kan worden. Goed dat je die app kan gebruiken, zodat je ook de straat op kan gaan.
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je examen. Knap hoor en dat met een 9,6.
    Jammer dat je het niet samen met Tineke kon vieren en dat jullie elkaar zolang moeten missen.
  2. Harrold Quaaden:
    Hoi Conchita,
    Ja het is inderdaad jammer dat we al zo lang van elkaar gescheiden zijn. Nog even volhouden en dan kunnen we elkaar weer zien.
  3. Marloes & Annemie:
    2 mei 2020
    Goed om te horen dat bij jullie een einde is gekomen aan de uitbraken nu hier nog😫. Alleen jammer dat Tineke nog niet welkom is in China.
    Gefeliciteerd met het behalen van dit certificaat heel knap gedaan neefke en wat een cijfer en dan ook nog in het
    Chinees👍.
    Hou je haaks en veel poenekes vaan de Meitskes😘😘
  4. Harrold Quaaden:
    Hoi Meitskes,

De planning is dat ik in Juli naar huis kom om mijn vakantie te vieren, maar dat hangt natuurlijk wel af van de ontwikkelingen met de virus epidemie.
    Mocht ik in juli thuis zijn, dan komen we jullie zeker opzoeken!
    Dikke kus voor jullie beide :-)
  5. Tineke:
    Hoi Lief,
    Je hebt een mooie blog geschreven! Ik ben supertrots op je! Je doet het toch allemaal maar in het verre China. Jammer dat we niet samen alles mee kunnen maken op het moment, dat voelt voor jou en mij als een gemis. Maar in de toekomst wordt het vast beter :)
  6. Harrold Quaaden:
    Hoi Liefje,

Ja komt goed.... nog even houden! Maar weet dat ik ook trots op jou ben. Je doet het ook maar allemaal in je eentje daar in het verre Nederland.
    Dikke kus xxx
  7. Marloes & Annemie:
    3 mei 2020
    Dat zou heel leuk zijn, we kijken er na uit.
    Puunekes vaan de meitskes oet Mestreech
  8. Herman:
    4 mei 2020
    Gefeliciteerd met je certificaat een enorme prestatie nooit gedag dat je zo ver zou komen
    dat moet gevierd worden in China maar ook in Nederland. Het halen van eenChinees rijbewijs is is een crime maar dit certificaat is nog enkele treden hoger. Bij de examen vragen die je mij destijds gestuurd hebt ben ik bij de eerste 40 al gezakt. Leuk dat het personeel zo met je meeleeft in Nederland is dat vaak een beetje anders.
  9. Harrold Quaaden:
    Hoi Herman,
    Ja, falen is geen optie in China. Dus het personeel wil voorkomen dat de baas valt en hebben ze mij voortreffelijk geholpen. Weer een belevenis die ik in Nederland niet ervaren zou hebben dus nog altijd blij met de beslissing die we gemaakt hebben om naar China te verhuizen, ondanks het hele gedoe van dat virus.
  10. Karin Zeeuwen:
    4 mei 2020
    Wat een prestatie van jou Harrold chapeau 👏👏👏💐. Fijn te horen dat jij Je nu als een burger daar mag gedragen. Zal voor menigeen niet makkelijk zijn als de DE APP niet hebt.
    Ook fijn te horen dat je kunt genieten van al het moois daar en dat JIJ als een “attractie “ wordt bekeken. Lieve groetjes, Karin
  11. Harrold Quaaden:
    Hoi Karin,
    Ja het is nu wel vol te houden hier, ondanks dat Tineke er niet is en ik haar erg mis, maar dat komt ook wel weer snel goed. Jij strekte met alles thuis en geef Harrie een dikke knuffel van mij.
  12. Majanka:
    4 mei 2020
    Fijn te horen dat het virus bij jullie bijna is verdwenen, geeft ons weer hoop.En dat certificaat heb je ook weer op zak met een mooi cijfer. Goed te lezen dat het je zelf bijna geen beperkingen meer onder vind van het virus.En dan nu maar snel hopen dat jullie weer samen van alles kunnen genieten.
    Maar ook dat komt zeker goed.Groetjes van ons allemaal.
  13. Harrold Quaaden:
    Hoi Majanka,
    In Nederland zal het nu ook wel weer snel beter gaan met dat virus. Kwestie van nog even volhouden. Ik kom in Juli weer even naar huis, mits er geen nieuwe reis restricties meer worden afgekondigd. Komen we zeker even een bakje koffie doen.
  14. Willy Quaaden:
    Hoi Harrold,
    Schitterend om te lezen dat je daar ingeburgerd bent, en normaal alles kan doen wat de Chinese burger ook kan.
    En geweldig om te lezen, dat jij daar als buitenlander gevraagd bent om aan de cursus deel te nemen, en ook nog eens een heel grote prestatie dat je die in het chinees deed en ook nog eens met uitmuntende cijfers afsloot en behaalde.
    Volgens mij duurt het niet lang meer, voordat jij de Chinese nationaliteit krigt aangeboden.
    Het is voor jou en Tineke alleen zeer jammer, dat jullie nu gescheiden van elkaar op duizenden km"s afstand leven.
    Ik hoop voor jullie dat dit ook spoedig veranderd.
    Hier in NL, zullen die maatregelen nog wel heel lang aanhouden.
    Ik hoop jullie toch nog eens te ontmoeten, als dit alles voorbij is.
    De groeten, en het gaat jullie goed.
  15. Harrold Quaaden:
    Hoi Willy,

In juli kom ik naar huis om vakantie te vieren. Dan kom ik zeker bij je op bezoek en gaan we een leuke dag er van maken. Het valt zeker niet mee om het hier in mijn eentje te klaren, maar dat geldt ook voor Tineke. Zij staat er ook alleen voor. Maar nog even en dat is dit hele gedoe weer voorbij.
    Groeten van je breurke