Year of the mouse (Rat) 2020

16 januari 2020 - Xiamen, China

Binnenkort, op 25 januari, is het Chinees Nieuwjaar. Op die datum begint het jaar van de rat (hier zeggen ze “year of the mouse”). Het jaar van de Rat staat voor geluk en rijkdom. Mensen die in het jaar van de Rat zijn geboren zijn charmant, slim, economisch, efficiënt, diplomatiek, flexibel maar ook stiekem, opportunistisch, verkwistend en op eigen gewin uit. De Chinese dierenriem bestaat uit twaalf dieren (rat, tijger, draak, paard, aap, os, konijn, slang, geit, haan en varken). Elk jaar staat in het teken van een dier uit deze reeks van 12. Elke 12 jaar start de reeks opnieuw. Ik (Tineke) ben uit het jaar van de Aap en Harrold is uit het jaar van het paard.

Om het jaar van de Rat in te luiden hebben we van Flightparts, het bedrijf waar Harrold werkt, een Chinees nieuwjaarsfeest gehad. Om 14.00 uur in de middag werden alle medewerkers met bussen naar een groot hotel gebracht. In de feestzaal met podium stonden lange tafels opgesteld waar wij plaats mochten nemen. We werden niet, zoals we dat in Nederland gewend zijn, ontvangen met koffie en gebak of een wijntje en een hapje maar met een flesje water en mandarijntjes.

Voor aan in de zaal was een groot podium.  De show had een echte presentator en presentatrice, dat waren ook personeelsleden. Ze deden het erg professioneel. De start van de middag was een Nieuwjaarsspeech van de CEO en van de GM (Harrold) die hun licht op het nieuwe jaar lieten schijnen. De speeches werden aangekondigd met trompetgeschal, dat was wel spectaculair en leuk om te horen maar ook iets wat wij totaal niet gewend zijn.

Verder hadden alle medewerkers in verschillende groepen een act voorbereid die op het podium werd opgevoerd. Dat was erg leuk. De acts waren heel divers. De eerste act was een lion dance, natuurlijk vooraf gegaan door de “eye dotting ceremony”. Deze ceremonie is een inwijding. Zonder deze inwijding is de leeuw niet meer dan een stuk verstevigd papier met een doek eraan, een pop. Tijdens de inwijding neemt de geest van de leeuw bezit van het omhulsel en krijgt de leeuw zijn betekenis. De dianjing (“het openen van de ogen”) wordt meestal uitgevoerd door de gastheer van een belangrijke gebeurtenis. Bij de ceremonie opent de inwijder de ogen van de leeuw symbolisch door deze met rode verf aan te stippen. De gastheer voor deze ceremonie was de CEO van het bedrijf die je op de foto de ogen van de leeuw ziet schilderen.

Na deze lion dance was er een modeshow, verschillende dans acts, een poppenkast-act (waar Harrold één van de poppen was) en er was een band. Ook was er een loterij waar personeelsleden geldenveloppen konden winnen. Na deze middag werden we verwacht bij het buffet wat werkelijk uitstekend was verzorgd. Tijdens dit buffet was het tijd voor de volgende Chinese traditie, het proosten aan de tafels van de medewerkers. Het is dan de bedoeling dat de baas bij elke tafel proost met zijn medewerkers.

Later op de avond was er nog een hele grappige en moderne Chinese traditie. Ik heb wel eens geschreven dat bij het Chinees nieuwjaar geld wordt uitgedeeld in rode envelopjes. Die zijn er dus ook digitaal. De directie stuurt in de groeps wechat (is gelijk aan groepsapp) een rood envelopje met geld en met een limiet aan mensen die het kan openen. Deze digitale envelop komt dan binnen in de groeps wechat en door er op te drukken kun je een gedeelte van het bedrag incasseren. Dit werd met tussenpozen door de directie gedaan, zonder aankondiging. Het was dus voor iedereen spannend wanneer er een envelopje kwam en of ze snel genoeg waren om het te openen. Het was echt hilarisch.

Wij hadden nog niet eerder zo’n Chinees nieuwjaarsfeest meegemaakt en hebben erg genoten. Klik maar eens op “’laatste foto’s” dan kun je meekijken….

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Remco Smits:
    16 januari 2020
    Klinkt als een geweldig event. En dat gebeurd ieder jaar?
  2. Harrold Quaaden:
    18 januari 2020
    Hoi Remco, Ja dat is in China een gebruikelijk evenement. Is echt een heel leuke ervaring en we kijken er naar uit om het volgend jaar weer mee te maken.
  3. Cécile:
    16 januari 2020
    Hi Harrold en Tineke, wat maken jullie wat mee! Wat een geweldige ervaring om samen te beleven: fantastisch!
    Heel bijzonder en dank voor het delen.
  4. Harrold Quaaden:
    Hoi Cécile,
    Ja we hebben toch nog wel vaak van die momenten dat het lijkt of je in een droom zit. We genieten van deze momenten en zullen ze ook koesteren. Onze kijk op China en de Chinezen is totaal veranderd in positieve zin!
  5. Marloes & Annemie:
    17 januari 2020
    Wat een gebeurtenis weer het is één groot avontuur wat jullie daar mee maken en heel indrukwekkend als ik mijn neefke voor al die mensen zie speechen. Kijken al weer uit naar jullie volgend reisverslag. Dikke poenekes vaan us en alvas ‘n zaoleg nuijaor 😉😘
  6. Harrold Quaaden:
    Hoi Annemie en Marloes,
    Er komen zeker nog meer verslagen. Hiermee kunnen we het thuisfront op de hoogte houden. En ja speechen hoort erbij al blijft altijd wel een beetje spannend.... Voor jullie ook nog de beste wensen en veel geluk en gezondheid voor 2020!!
  7. T.poeliejoe:
    18 januari 2020
    het ziet er weer prachtig uit en een mooi verslag , wat kleurrijk is daar alles veel vrolijker dan hier.heel veel liefs van ons.
  8. Harrold Quaaden:
    Hoi Ton en Theo,
    Ja was een geweldig feest! Want feestvieren dat kunnen de Chinezen wel, daar kunnen wij nog wat van leren!
  9. Majanka:
    18 januari 2020
    Het ziet er weer geweldig uit.Dat houd het avontuur wel spannend voor jullie fijn dat je er samen van kunt genieten.
    En dat wij af en toe mogen mee kijken.Groetjes van ons allemaal.