Xiamen, de verhuizing

13 november 2019 - Xiamen, China

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef heeft Harrold een nieuwe baan in China. Hij is nu General Manager bij het bedrijf Flightparts. Dit is ook een bedrijf voor het reviseren van landingsgestellen van vliegtuigen, net zo als zijn vorige baan. Voor deze nieuwe baan zijn wij verhuisd naar Xiamen. Xiamen is een eiland en ligt ongeveer 500 kilometer van Guangzhou. Het is ruim een uur vliegen vanaf Guangzhou.

Eind oktober was de verhuizing een feit. Wij hadden al onze spullen ingepakt en het verhuisbedrijf kon deze ophalen om naar Xiamen te vervoeren.  Wij hadden alle dozen keurig dichtgeplakt maar in China werkt dat toch even anders. Het verhuisbedrijf maakte alle dozen weer open om te kijken wat er in zat. Wij waren zeer verbaasd maar lieten het maar gebeuren. Dit is immers China, privacy kennen ze hier niet.

Het transport van de spullen ging vijf dagen duren en de spullen zouden op 1 november in Xiamen, in ons nieuwe appartement, aankomen. Wij zijn zelf 31 oktober naar Xiamen gevlogen en konden gelukkig al direct in ons appartement. Om jullie een idee te geven hoe wij wonen heb ik wat foto’s geplaatst van hoe het appartement er uit ziet. Het is een heerlijk ruim en licht appartement met balkon. Het uitzicht is prachtig. We kijken uit over een groot meer.

Toen op 1 november de dozen inderdaad arriveerde konden we beginnen met uitpakken. Dat ging voorspoedig. Zoals bij elke verhuizing heb je natuurlijk spullen nodig. Een verlengsnoertje hier, een mandje daar en natuurlijk wat decoratiemateriaal. We hebben de eerste week besteed aan het in orde maken van het appartement en gelukkig zijn we nu weer helemaal gesetteld.

Het went hier heel snel. We wonen in een buurt waar heel veel op loopafstand bereikbaar is. Ik kan hier te voet boodschappen doen. Dat is heel fijn. Ook zijn er best veel restaurants en koffiebars op loopafstand. Dat is een verademing vergeleken bij Guangzhou waar we bijna voor alles met de metro moesten reizen.

De metro is in Xiamen nog niet zo ontwikkeld als in Guangzhou. Er wordt wel hard gewerkt aan het bouwen van een metrolijn. Voorlopig werkt alles hier met taxi’s. Die zijn er enorm veel. Als we ergens heen willen, lopen we naar de straat en steken we onze hand op. Binnen 3 minuten heb je een taxi en die brengt ons overal naar toe, mits we in het Chinees de locatie kunt aangeven want ook hier wordt geen Engels gesproken. De taxi’s zijn erg goedkoop. Voor ongeveer 2 euro heb je een ritje van 10 minuten. Dat is voldoende om de meeste zaken te bereiken.

Klik maar eens op "laatste foto's" om te bekijken hoe het er allemaal uit ziet.

Nu de verhuizing achter de rug is, is het tijd om het eiland te gaan verkennen. Daar over schrijf ik in mijn volgende blog.

1. Karin Zeeuwen:
    13 november 2019
    Wauw! Dit zijn prachtige foto’s van jullie nieuw stekkie. Hoop dat jullie je snel thuis voelen. Succes samen.
  2. Harrold Quaaden:
    13 november 2019
    Dankjewel Karin, we houden jullie wel weer op de hoogte van de avonturen hier in Xiamen.
  3. Conchita:
    13 november 2019
    Een mooi appartement met een prachtig uitzicht. Ik hoop dat jullie snel jullie draai vinden op jullie nieuwe plekje.
  4. Harrold Quaaden:
    13 november 2019
    Dat gaat zeker lukken! We voelen ons hier al helemaal thuis.
  5. Willy Quaaden.:
    Hoi Harrold en Tineke,

Nou op naar een nieuw avontuur, hoop dat jullie je ook daar snel mogen thuis voelen.
    Weer een nieuwe stap in jullie verblijf.
    de groeten en tot spoedig.
  6. Harrold Quaaden:
    13 november 2019
    Dankjewel Willy. Hopen je hier snel een keer te kunnen verwelkomen !
  7. Ruth Peters:
    13 november 2019
    Wow, wat mooi! Ik kan niet wachten op het vervolg van Xiamen!!
  8. Harrold Quaaden:
    13 november 2019
    Je moet zelf maar eens komen kijken hier Ruth!
  9. Toon &Diny Roijmans:
    13 november 2019
    Bedankt voor de mooie reisblog
  10. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    Er volge n snel nog meer verhalen.
  11. Gerrie:
    13 november 2019
    Mooi verhaal weer. Mooi appartement ook. Heb het goed samen in Xiamen.
  12. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    Dankjewel Gerrie, gaat zeker lukken.
  13. Marloes & Annemie:
    13 november 2019
    Proficiat met jullie nieuwe woning ziet er prachtig uit en natuurlijk Harrold heel veel succes met je nieuwe job.
    Heel leuk om alles zover weg toch een beetje mee te krijgen dank je wel voor jullie mooie foto’s en verhalen.
  14. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    We blijven jullie op de hoogte houden! De komende tijd schrijven we nog meer verhalen zodat jullie op 14000 kilometer afstand toch nog bij ons in de buurt zijn.
  15. T.poeliejoe:
    14 november 2019
    Hoi Harrold en Tineke Leuk weer iets over jullie verblijf te lezen ,vast fijner dan de vorige
    plaats wat minder mondkapjes nodig ? veel geluk samen. Liefs van ons.
  16. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    Dankjewel! Is inderdaad veel fijner hier dan in de grote stad. We wonen vlak aan de zee (kunnen we vanuit onze slaapkamer zien) dus het is heerlijk qua omgeving hier. En mondkapjes hebben we hier inderdaad niet nodig :-)
  17. Majanka:
    14 november 2019
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan Harrold en jullie nieuwe stekkie. Het ziet er weer prachtig uit .Fijn dat alles wat dichterbij is, dat wordt op zijn tijd genieten.
    Succes tot de volgende keer.l
  18. Harrold Quaaden:
    14 november 2019
    Hoi Majanka we gaan je wel weer op de hoogte houden. We zijn heel blij met ons nieuwe appartement !