Macau

8 oktober 2019 - Guangzhou, China

In het najaar van 2019 zijn wij op vakantie geweest in China. Wij waren erg nieuwsgierig naar Macau en hebben dat als bestemming uitgekozen. Macau is een speciale bestuurlijke regio van de Volksrepubliek China (net als Hongkong). De officiële naam van het gebied is dan ook "Speciale bestuurlijke regio Macau van de Volksrepubliek China". Macau leeft met name van het toerisme en van de vele casino's die er staan. Het is een voormalige Portugese kolonie en was destijds een belangrijk handelsknooppunt. Macau ligt 70 kilometer ten zuidwesten van Hongkong en 145 kilometer van Guangzhou. In januari 1988 ratificeerden beide partijen een verklaring waarin werd vastgesteld dat Macau onder voorwaarde van het 'one country, two systems'-principe op 20 december 1999 een speciale bestuurlijke regio van China zou worden. Macau zal tot 2049 een zelfstandige positie hebben en kan zelfstandig beleid formuleren, behalve op het gebied van het buitenlands- en veiligheidsbeleid. De soevereiniteit werd op 20 december 1999 overgedragen aan de Volksrepubliek China. Om een nieuwe economische impuls te geven werd de goksector geliberaliseerd dat leidde tot de bouw van grote casino's. In 2018 was deze sector zo gegroeid dat deze zeven maal groter was dan die van Las Vegas. Macau is het dichtstbevolkte van alle landen en afhankelijke territoria ter wereld, met een dichtheid van 20.065,6/km² (2017). Met 30 km² is het kleiner dan Vlieland.

Onze reis begon met een metrorit van ongeveer 40 minuten naar het metrostation Guangzhou railway station South. Vanaf dit treinstation hebben we de bullit train genomen die ons in een goed uur naar Macau bracht. Het railway station waar wij aankwamen was werkelijk indrukwekkend. Ik heb nog nooit zo'n groot treinstation gezien. Schiphol is echt klein vergeleken bij dit treinstation. De foto's geven een indruk van dit station. Op het station moesten wij eerst onze bestelde treinkaartjes afhalen. Gelukkig had Harrold wat voorwerk gedaan en wisten we waar we naar toe moesten. Na de kaartjes opgehaald te hebben moesten we naar de wachtruimte voor de bullit trein. Dit bleek op de derde verdieping van het station te zijn. De treinen vertrekken vanaf verschillende verdiepingen, dat had ik nog nooit meegemaakt. In de trein ging het snel. Met zo'n 200 kilometer per uur reden we naar Macau. Daar aangekomen moesten we te voet de grens over. Dat was ook best apart. Iedereen dromt samen tussen hekken en daarna een soort aankomsthal binnen. Daar gingen we door de douane, China uit. Vervolgens liepen we verder naar de volgende hal waar we weer door de douane moesten, Macau in. Deze hele wandeling duurde ongeveer een uur. Buiten het station in Macau stonden enorme rijen mensen die een taxi wilde hebben. In Macau bleek alles met taxi's te werken. Openbaar vervoer is er bijna niet. Toen we een taxi gevonden hadden en aankwamen in het hotel waren we best moe maar het hotel was zeer de moeite waard. Na een uurtje uitgeblazen te hebben en lekker gegeten te hebben werd het tijd om Macau te gaan ontdekken. Dat was echt supergaaf.

In Macau zijn veel casino's, dat wisten we maar dat alles zo indrukwekkend en groot en sjiek was, dat hadden we nog nooit gezien. Als eerste gingen we naar "The Venetian" een enorm groot hotel met een bizar groot casino. We mochten geen foto's maken maar dat hebben we toch even gedaan ;). Alles was indrukwekkend, het gebouw, de muur en plafondschilderingen, het gebouw en natuurlijk het winkelcentrum in het hotel waar ze een soort Venetië nagemaakt hebben, compleet met gondels die er rondvaren.

Na "The Venetian" zijn we naar "The Parisian" gegaan. Hier hebben ze, zoals de naam al doet vermoeden alles in de Franse stijl, compleet met eigen Eiffeltoren. Het was echt te bizar en te groots voor woorden. Overal zijn winkels van de allerduurste merken, Rolex, Gucci, Louis Vuitton, Prada etc. etc.

Na deze ervaring hebben we lekker de taxi terug naar het hotel genomen en hebben heerlijk geslapen. De volgende ochtend zijn we opnieuw de stad in gegaan en hebben onze ogen uitgekeken. We kwamen een hotel tegen met de naam Grand Lisboa. Dit hotel is van buiten heel bijzonder van bouw. Het is gebouwd in de vorm van een bloem met heel veel gouden ramen. Binnen waren er veel kunstvoorwerpen te zien. Van deze kunstvoorwerpen heb ik een aantal foto's gemaakt. Indrukwekkend was de mammoet slagtand die helemaal bewerkt was en waarin een heel tafereel te zien was van allemaal kleine figuren.

Deze warme dag hebben we afgesloten aan het mooie zwembad van "ons eigen" hotel. Moe van alle indrukken maar weer een ervaring rijker zijn we na drie dagen weer naar huis gegaan. We hebben genoten en willen jullie graag mee laten kijken. Klik maar eens op "laatste foto's" .

1. Karin Zeeuwen:
    8 oktober 2019
    Wat een beleving! Lijkt bijna niet waar te kunnen zijn. Super mooi en exclusief wat jullie in jullie 2e thuisland hebben gezien en ervaren. 👍😘
  2. Willy Quaaden.:
    8 oktober 2019
    Heel mooi en indrukwekkend.
    ben benieuwd en kijk al uit naar mijn komende reis en het bezoek aan jullie volgend jaar.
  3. Gerrie:
    8 oktober 2019
    Wat een mooie foto's. Toch weer een hele andere ervaring voor jullie. Geniet maar van al dat moois.
  4. Marielle Beenders bos:
    8 oktober 2019
    Mooie foto's lijkt wel sience fiction😬😊
  5. Marloes & Annemie:
    9 oktober 2019
    Wat een luxe en overdaad bijna niet te geloven dat dit allemaal echt is, mooi om te zien hoe jullie genieten en ons mee laten liften op een geweldige belevenis. 😘😘
  6. Majanka:
    9 oktober 2019
    Het is bijna niet geloven, zo bijzonder fijn dat we mee mochten kijken. Geniet er maar van alle ervaringen.
  7. HM:
    geweldig mooi druk overweldigend. Ma
  8. T.poeliejoe:
    10 oktober 2019
    Jullie zien wel mooie plaatsen daar, fijn dat we mee kunnen kijken en lezen altijd leuk iets van jullie te horen groeten van ons.
  9. Simone:
    17 oktober 2019
    Wat een andere onwerkelijke wereld, leuk om via jullie mee te kijken.