De metro

16 juli 2019 - Guangzhou, China

In de stad Guangzhou wonen in het stadscentrum14,5 miljoen inwoners. Al deze inwoners gaan naar hun werk, boodschappen doen, op bezoek bij vrienden en kennissen etc. Met andere woorden: ze reizen. De meeste inwoners van het stadscentrum van Guangzhou gebruiken voor het vervoer de metro. De enorme aantallen zijn echt bizar. Inclusief voorsteden wonen er 62 miljoen mensen in Guangzhou. Het totaal van deze 62 miljoen mensen woont op een grondgebied ter grootte van de helft van Nederland. Wij hebben daar in het begin echt aan moeten wennen. Je kunt bijna niet bevatten hoeveel mensen dat zijn. Toch komt iedereen elke dag op de plaats van bestemming. Wij reizen ook veel met de metro en ik vond het de moeite waard om eens te laten zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat en om welke aantallen het gaat.

Als eerste noem ik even de wat cijfers die best indrukwekkend zijn. Per dag reizen in Guangzhou gemiddeld 8,29 miljoen mensen met de metro (cijfer 2019). Iedere dag. De maximale capaciteit van de metro is ruim 10 miljoen mensen per dag. Kun je je voorstellen dat elke dag meer dan de helft van de bevolking van Nederland met de metro gaat? In Guangzhou zijn 233 metrostations en het metro netwerk is 392 kilometer lang waarvan er nog 431 kilometer in aanbouw is (cijfers van 2018). De metro’s rijden 99,98% op tijd. Om de paar minuten komt er op elk van de 233 stations een metro. De minimale tijd tussen twee metro’s is 1 minuut en 58 seconden. Het gaat snel, heel snel. Dat moet ook wel als je in één dag meer dan 8 miljoen mensen moet vervoeren.

Wat verder opvalt is dat de metro heel erg modern is en schoon. Dat zullen jullie op de foto’s wel zien. Ook worden de metro’s goed bewaakt. Bij elke metro ingang moet je door de beveiliging en je tas door de scanner. De metro is in Guangzhou voor bijna iedereen betaalbaar. Voor ongeveer 0,25 eurocent zit je een kwartier in de metro. Voor 0,90 eurocent brengt de metro je in 43 minuten naar het vliegveld, dat is ongeveer een afstand van 35 kilometer. Hij maakt in die tijd ook nog 14 tussenstops. Het enige nadeel van de metro is dat het altijd heel erg druk is, zitten kan bijna nooit. In de metro ben ik ook wel wat grappige dingen tegengekomen die ik gefotografeerd heb. Kijk maar even mee bij "laatste foto's"....

1. Marloes & Annemie:
    16 juli 2019
    Wat een drukte en wij hier maar zeuren als we ergens twee minuten in de rij moeten staan.
  2. Everhard Feringa:
    16 juli 2019
    Daar kunnen ze inderdaad nog wat van leren in Nederland. Kan me voorstellen dat je dan gefrustreerd bent als je in NL van Schiphol naar huis rijdt en er zo lang over doet, als de laatste keer.
  3. Gerrie:
    16 juli 2019
    Wel ontzettend goed geregeld. Kunnen we inderdaad nog veel van leren. Mooi verhaal weer Tineke
  4. T.poeliejoe:
    18 juli 2019
    Een heel andere wereld, maar leuk om te zien ik ben alleen blij dat ik niet met die metro mee moet. groetjes.
  5. Majanka:
    18 juli 2019
    Wat een drukte, en alles goed geregeld, en zo schoon daar kunnen ze hier nog zeker wat van leren .Mooi gedaan weer en wij hebben ook nog wat geleerd. Tot de volgende keer weer .