De "local market"

2 juli 2019 - Guangzhou, China

Als tegenstelling tot New Town waarover wij eerder geschreven hebben is er ook een andere kant van China waarin de armoede duidelijk zichtbaar is. Een plaats waar dat goed te zien is, is de "local market" zoals dat hier genoemd wordt. Het is niet echt een markt met kraampjes maar meer een wijk waar minder gefortuneerde Chinezen wonen en waar veel kleine winkeltjes zitten waar vooral eten wordt verkocht. De wijk is heel levendig door deze winkeltjes. Er is altijd wat te doen. Het drukst is het om ongeveer 11 uur in de ochtend. Dan gaan de Chinezen die daar wonen boodschappen doen voor het middagmaal. De groente die verkocht wordt is vers, net zoals het fruit. Ook de vis en vlees zijn vers. Vis wordt levend gehouden tot het moment dat het verkocht wordt. Je moet dan een levende vis uitzoeken die ter plekke voor je geslacht wordt. Voor de kip geldt hetzelfde. Het vlees wordt verder niet ter plekke geslacht maar wordt opgehangen aan de haken in de vitrine. Naast vlees en vis worden er ook andere zaken verkocht die hier gegeten worden zoals kikkers en schildpadden. Ook deze dieren worden geslacht op het moment van de verkoop. Chinese mensen houden van vers eten en hebben lang niet altijd een koelkast, vandaar deze gebruiken.

Naast deze winkeltjes zijn er ook winkeltjes waar je andere zaken kunt kopen, zoals diverse kleine supermarktjes en een "gamma". Deze kluswinkels zijn tot de nok toe gevuld met van alles wat er op klusgebied maar te bedenken is. Het assortiment is natuurlijk niet zo groot zoals wij dat gewend zijn van onze klusmarkten. Ook is er een schoenmaker en een soort winkel die je kunt omschrijven als "de blokker" waar plastic spullen verkocht worden zoals afwasteiltjes, bezems en allerlei rekjes maar ook potten en pannen en schrijfwaren.

Ik heb een wandeling gemaakt door deze straatjes en heb foto's gemaakt van de diverse winkeltjes en de straat zodat jullie een beeld kunnen krijgen van deze buurt. Hoewel alles er heel armoedig uitziet zijn de mensen die er wonen heel erg vriendelijk en alles is heel veilig. Je hoeft niet bang te zijn dat je wordt beroofd of lastig gevallen. Dat is een heel fijn gevoel.

Op deze wandeling kwam ik ook een aantal "voertuigen" tegen waarop spullen vervoerd worden. Die heb ik ook op de foto gezet omdat deze best bepalend zijn voor het straatbeeld in China. Overal zie je volgeladen fietsen en brommers. De Chinezen zijn erg creatief in het vervoeren van spullen. Ongelooflijk hoeveel je op een fiets kunt vervoeren ;)

1. Marielle Beenders bos:
    2 juli 2019
    Toch wel totaal anders dan hier...
  2. Simone:
    2 juli 2019
    Wat een geweldige impressie van de straten in de buurt van de markt en wat een bedrijvigheid overal op straat te zien, elk plekje is benut. Efficiënt die hangertjes en het transport op die beperkte m2 's! Creatieve oplossingen.
  3. Remco Smits:
    2 juli 2019
    Top update weer uit China. Zo is dit weer een heel ander beeld van China dan uit je andere blogs.
  4. Marloes & Annemie:
    2 juli 2019
    Wat een wereld van verschil met jullie eerdere foto’s maar je krijgt wel een goed beeld hoe de minder gefortuneerde Chinezen leven. Wederom weer hele mooie en interessante foto’s.
  5. Karin Zeeuwen:
    2 juli 2019
    Inderdaad een heel andere kant van de stad. Op een paar foto’s na zie je toch schone straten ondanks dat ze oud zijn.
  6. Everhard Feringa:
    2 juli 2019
    Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn, dat je niet constant bedacht moet zijn op zakkenrollers of andere ‘kleine’ criminaliteit! Prachtige foto’s 👍🏼
  7. Harrold Quaaden:
    3 juli 2019
    Hallo Everhard. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het hier bijzonder veilig. Geen zakkenrollers of ander criminaliteit. Je kunt hier je portemonee rustig op tafel leggen en weglopen en niemand zal er aan komen. Dat is wat wij hier zo bijzonder prettig vinden, het gevoel van veiligheid.
  8. T.poeliejoe:
    3 juli 2019
    Leuk om weer een verslag te zien , de chinezen zijn erg vindingrijk kunnen wij nog van leren. groetjes.
  9. Conchita:
    3 juli 2019
    Wat een prachtige foto's weer. Iedere keer is het erg leuk om jullie blog te lezen. Wat fijn dat jullie ons zo China leren kennen en op die manier ons meenemen in jullie avontuur.
  10. Wiel Quaaden:
    6 juli 2019
    Wat een ervaringen doen jullie daar op en wat een leuke foto's heel interessant daar.
    Ik kijk hier vaak naar de TV van die reportages door het hart van China, gewoon geweldig.

Ga zo door want dan zien wij ook nog eens wat,

Groetjes van Wiel en Elly
  11. Fredeike Beijderwellen:
    7 juli 2019
    Dank voor jullie interessante verhaal. Foto's zeggen meer dan woorden. Het geeft aan hoe mensen daar werken in die wijken.
  12. Tineke:
    14 juli 2019
    Bedankt voor jullie reacties! Voor ons altijd leuk om te zien dat jullie de foto's en verhalen op prijs stellen :)

Harrold en Tineke