Xiamen, een nieuwe omgeving

20 november 2019 - Xiamen, China

Begin november zijn we verhuisd naar Xiamen in China. Nadat we ons nieuwe appartement op orde hadden gemaakt was het tijd voor de verkenning van de omgeving. Wat zou Xiamen te bieden hebben?

Op loopafstand van ons appartement zijn verschillende restaurantjes te vinden, zelfs restaurantjes waar je Westers eten kunt krijgen. In China is het niet makkelijk om Westers eten te vinden, dus dat was voor ons best een verrassing dat het hier wel mogelijk is. In de buurt zit een Mexicaans restaurant, een Spaans restaurant, een Italiaans restaurant en een Duits restaurant.De eerste avond dat we in Xiamen waren hebben we gegeten in het Spaanse restaurant. We mochten in het kader van Halloween lotje trekken in het restaurant en ik had geluk. Ik won een gratis diner! Superleuk.

In een straat vlak bij ons appartement zit ook een “local market” zoals wij die ook kennen uit Guangzhou. Ik heb daar wat foto’s van geplaatst. Hier hangt ’s avonds een heel gemoedelijke sfeer van allemaal mensen die zitten te eten. In deze straat bevindt zich ook de plaatselijke “Hubo”, een kluswinkel. Harrold had wat spullen nodig voor het appartement, verlengsnoeren en stekkers en nog wat andere zaken. Zou deze winkel dat hebben vroegen we ons af? Binnenstappen en vragen was de beste optie want zelf iets vinden in een piepklein winkeltje is niet mogelijk. Wonder boven wonder toverde de winkeleigenaar alle gewenste spullen uit zijn kleine winkeltje.

In het weekend hebben we de Nan putuo Tempel bezocht. Deze tempel ligt tegen een berg aan en heeft een wandelpark. Het was erg mooi. Zoals ik al eerder schreef wonen we vlak bij de zee. We zijn vanuit ons appartement naar de zee gefietst en hebben langs de boulevard gewandeld. Aan deze kant van het eiland is geen zandstrand. Wel is hier een soort visafslag. De boten met vis komen hier binnen en er wordt vis verhandeld. We hebben even staan kijken bij een van deze boten. Opvallend is de tegenstelling tussen oud (de boten) en nieuw (de wolkenkrabbers op de achtergrond).

Verder hebben we een beroemde winkelstraat bezocht, Zhongshan Road. Op Zhongshan Road ook weer de Chinese seafood restaurants. Dat blijft voor ons toch indrukwekkend. Al het seafood is levend aanwezig in de restaurants. Bij een van de restaurants kon je hier zelfs kiezen voor een levende krokodil. Dat hadden we nog niet eerder gezien. Ik kon het niet laten en heb hiervan toch nog een paar foto's geplaatst.

Tot zover de nieuwe indrukken. Klik maar eens op “laatste foto’s” rechts in beeld, daar heb ik de foto’s van onze verkenning van Xiamen geplaatst.

1. Karin Zeeuwen:
    20 november 2019
    Wat mooi en wat een belevenis voor jullie, zo te zien een prachtige stad.
  2. Harrold Quaaden:
    20 november 2019
    We blijven jullie op de hoogte houden, dan zijn jullie er ook een beetje bij.
  3. Wendy:
    20 november 2019
    Mooie boulevard! Heerlijk zo dichtbij!
  4. Harrold Quaaden:
    20 november 2019
    we maken er ook regelmatig een wandeling, voelt een beetje als vakantie....
  5. Marielle Beenders bos:
    20 november 2019
    Ziet er mooi uit wat opvalt is dat de straten zo schoon zijn... gr marielle
  6. Harrold Quaaden:
    20 november 2019
    Het is hier inderdaad erg schoon, maar dat is eigenlijk in alle steden zo. Er zijn altijd en overal straatvegers te vinden en de straten worden dagelijks met speciale auto's schoongespoeld en geborsteld.
  7. Harrie .Z:
    20 november 2019
    Kei mooi en veel succes 👍✈️🏆
  8. Harrold Quaaden:
    20 november 2019
    Dankjewel Harrie! We genieten er van.
  9. Simone:
    20 november 2019
    leuk die nieuwe omgeving het ziet er wat ruimtelijker uit
  10. Harrold Quaaden:
    20 november 2019
    Wij hebben er bewust voor gekozen om in een rustiger gedeelte van de stad te gaan wonen. Na 1,5 jaar drukte in Guangzhou waren we toe aan wat rust :-)
  11. Majanka:
    20 november 2019
    Het ziet er weer super leuk uit .Op uitzonderingen na natuurlijk.( bepaalde etenswaren).Maar gelukkig heb je keus genoeg.
  12. Harrold Quaaden:
    Hoi Majanka.
    Het eten hier is een uitdaging. Wij vinden het Chinese eten verschrikkelijk. Totaal niets komt overeen met wat wij in Nederland van het Chinese restaurant kennen. In 1,5 jaar hebben we nog nooit een gerecht gegeten waarvan wij zeiden dat is heerlijk. Daarom koken we zlef en gana we uit eten bij westerse restaurantjes.
  13. Everhard Feringa:
    20 november 2019
    Mooie foto’s zeg en wat een gaaf avontuur beleven jullie toch, elke dag! Toevallig: ik was vorige maand in Singapore en dat hotel zat aan Zhongshan park!
  14. Harrold Quaaden:
    21 november 2019
    In Singapore spreken ze ook Chinees (Mandarijn) als 2e taal dus vandaar de overeenkomsten. Als je volgende keer in Azie bent moet je maar op bezoek komen hoor .
  15. Gerrie:
    20 november 2019
    Weer een mooi verhaal en hele mooie foto's.
    Het ziet er allemaal mooi uit daar.
    Fijn om alles een beetje mee te beleven. Tot het volgende verhaal.
  16. Harrold Quaaden:
    21 november 2019
    Volgende verhaal komt er snel weer aan hoor :-) Leuk om al deze positieve reacties te krijgen.
  17. Marloes & Annemie:
    20 november 2019
    Wat een mooie omgeving waar jullie nu wonen kan me voorstellen dat jullie hier wat meer van de rust genieten.
    De winkels zijn wederom bijzonder of super groot en luxe of piepklein en tjokvol en ja die levende etenswaren het blijft wennen🐙🐊
  18. Harrold Quaaden:
    21 november 2019
    Hoi Annemie en Marloes, Het is inderdaad af en toe ons zelf in de arm knijpen of het wel echt is of dat we in een droom leven. We zijn gezegend dat we dit mee mogen maken. Natuurlijk zijn er ook uitdaginingen en zijn er momenten dat we Nedreland erg missen maar al met al is het een groot avontuur. En ja wat eten betreft…. Chinese keuken is niet iets waar wij ooit aan gaan wennen. Het eten is echt verschrikkelijk hier, daarom koken we zelf en gaan we alleen naar westerse restaurants
  19. T.poeliejoe:
    24 november 2019
    hallo jongelui we zijn een beetje laat met onze reactie maar hebben jullie verhaal weer met plezier gelezen en de foto's zijn weer indrukwekkend , groetjes.
  20. Toon &Diny Roijmans:
    26 november 2019
    Weer een prachtige reisblog
    Tineke een goede reis deze week