Nieuwe werkplek

9 december 2019 - Xiamen, China

Na 1,5 jaar bij Gameco gewerkt te hebben werd ik benaderd door een ander bedrijf dat op zoek was naar iemand om hun fabrieken te leiden. China is groot, maar de wereld van luchtvaart onderhoudsbedrijven is slechts een kleine en specialistische wereld. Wat ik binnen Gameco had bereikt trok blijkbaar de aandacht.

Op 18 november ben ik officieel begonnen als General Manager (Algemeen Directeur) bij Flightparts. Ik ga hierbij de fabrieken in Xiamen China en Porto Alegra in Brazilië aansturen. De fabriek in Brazilië is nog in de opstartfase en het zal nog enkele maanden gaan duren voordat alle benodigde vergunningen en certificeringen gereed zijn. Later in het jaar zullen nog een fabriek in de USA en Oost Europa opgestart gaan worden. Uiteindelijk zal ik alle vier de fabrieken gaan aansturen. In al deze fabrieken worden landingsgestellen onderhouden voor vliegtuigen net zoals de fabriek waar ik voorheen werkte.

De  hoofdvestiging is  Xiamen, dus daar blijven we voorlopig nog wel wonen. Ik zal wel meer moeten gaan reizen, maar dat biedt ook de gelegenheid om Nederland af en toe te bezoeken als ik op doorreis ben.

Het bedrijf Flightparts bestaat al 15 jaar, maar ze willen nu de volgende stap maken en daarvoor is een andere aan pak nodig. Aan mij de uitdaging om dat te gaan realiseren. Iets wat ik blijkbaar wel kan en ook heel mooi vind om te doen. Grote uitdaging maar de Chinese cultuur begrijp ik nu beter en het samenwerken met de Chinezen is verrassend maar zeker ook wel heel prettig. Binnen het huidige bedrijf heb ik op management niveau alleen maar Chinezen die perfect Engels spreken. Mijn Chinees is nog onvoldoende om dingen uit te leggen. Verder hebben wij relatief veel buitenlanders in ons bedrijf. We hebben 3 Amerikanen, een Fransman en 2 Singaporezen. Dat maakt mij geen vreemde buitenlander meer in het bedrijf.

Nadat ik mijn eerste week gebruikt heb om inzicht te krijgen in het bedrijf, zijn we gelijk gestart met het aanpakken van de “problemen”. Nieuwe managers aangesteld, verbouwing van de fabriek opgestart en vooral veel rommel opruimen en structuur aanbrengen.

Dat gaat niet altijd even soepel, maar er wordt keihard gewerkt en de nieuwe managers zijn leergierig en gedreven. Ik werk lange dagen, maar het geeft veel energie! Het is mooi om te zien als je ziet hoe dingen en vooral de collega’s zich ontwikkelen. Een heel andere ervaring dan in mijn vorige bedrijf Gameco. Daar was sprake van veel bureaucratie. Iets waar ik allergisch voor ben en dis ook minder goed bij mij paste.

Kortom, de eerst indrukken zijn goed en samen met het team kan dit een mooi succes worden.

Ja, soms loop ik door de fabriek, kijk rond en denk ik wel eens :”dat dit Limburgse menneke hier in China al deze mensen aan het werk krijgt en het nog allemaal lukt ook…”

1. Remco Smits:
    9 december 2019
    Goed bezig Limburgs Menneke! Leuk om zo'n uitdaging aan te mogen gaan bij een bedrijf in opbouw maar met ambitie. We zien je in ieder geval graag wat vaker in Nederland verschijnen hoor maar vooral heel veel succes.

En zoals ze in China zeggen : Melly Chlistmas!
  2. Harrold Quaaden:
    10 december 2019
    Ha Remco. Ja ik kom zeker wel een keer onverwacht op bezoek! En voor jullie ook een Melly Chlistmas ! XieXie.
  3. Karin Zeeuwen:
    9 december 2019
    Dit sowieso al geweldig en met uitbreiding in vizier een gigantische uitdaging voor jou en Tineke. Super dat jij, uit ons kleine kikkerlandje zoiets kunt en gaat runnen. Chapeau voor je kennis en sturen van personeel. Heel veel succes met deze uitdaging. 💪💪👍😘
  4. Harrold Quaaden:
    10 december 2019
    Dankjewel Karin! Het is vaak een kwestie van gewoon doen en plezier in je werk dan komt het goed. Maar het belangrijkste is dat iemand je steunt en support geeft :-) en dat doet Tineke voortreffelijk!
  5. Simone:
    9 december 2019
    Wat een mooie plannen en wat een avontuur om samen te beleven in Xiamen.
    Er staat veel werk op de agenda, maar als dat een uitdaging is, dan is dat prima natuurlijk. Veel succes met het opstarten en veel plezier samen in China.
  6. Harrold Quaaden:
    10 december 2019
    Hoi Simone. Het is nu even flink aanpoten en lange dagen maken, maar daar krijgen we ook wel weer veel voor terug. Het is niet altijd feest hier in China, men we hebben nog steeds onze uitdagingen en teleurstellingen, maar het is en blijft een groot avontuur!
  7. Willy Quaaden.:
    Heel fijn om te lezen.
    Weer een grotere uitdaging in je chinees verblijf.
    Misschien dat je nog wat tijd overhoudt, kun je ze daar Limburgs leren.
    Werkt prettiger
    Nou de groeten en tot weerziens.
  8. Harrold Quaaden:
    10 december 2019
    Hoi Willy. Limburgs gaan ze hier helaas niet leren. Engels is al moeilijk genoeg. Maar wij leren steeds meer Chinees dus het komt wel goed.... En met Chinees leren bedoel ik niet de nummers van de menukaart :-)
  9. Marloes & Annemie:
    10 december 2019
    Wat een uitdaging weer voor dat Limburgs menneke en ja je mag heel erg trots zijn op je zelf wat je allemaal bereikt.
    Heel veel succes weer daar in dat verre China en fijne feestdagen 🤶🎄
  10. Harrold Quaaden:
    Dankjewel Meiden!
    Ja soms knijp ik mijzelf nog wel eens om te kijken of ik niet droom, maar geloof mij, alles went. Ik zeg dus ook niet meer dat dit de hoogste trede is die ik betreed.... Voor jullie ook een heel fijne kerst en geniet ervan.
  11. Majanka:
    10 december 2019
    Het weer een hele uitdaging en avontuur.
    Maar samen komen jullie een eind dat is wel gebleken uit de afgelopen tijd. De tijd gaat vlug dus blijf ook samen genieten begin maar met de feestdagen die voor de deur staan.Succes en groetjes van ons allemaal.
  12. John Leclaire:
    30 december 2019
    Hoi Harrold,

Indrukwekkend om te zien waar je nu leeft en wat je nu doet. Wie had dat 40 jaar geleden kunnen denken? Succes hoef ik je niet te wensen, want dat lukt goed zo te zien, dan wens ik jou en je partner in ieder geval veel geluk en gezondheid toe!
  13. Harrold Quaaden:
    30 december 2019
    Hoi John,

Leuk om van je te horen! Ja hard werken loont zullen we maar zeggen. Hoop dat het met jou ook allemaal goed gaat. Stuur me anders maar eens ene pb op mijn mail [email protected]
    Groeten
    Harrold