Lotus Hill

24 februari 2019 - Guangzhou, China

Sinds een maand heeft Harrold zijn Chinese rijbewijs en hebben we de beschikking over een auto. Dat geeft ons de mogelijkheid om ook eens iets buiten de stad te bezoeken. In onze vakantie is dat Lotus Hill geworden. Toen wij aangekomen waren bij Lotus Hill moesten we natuurlijk de auto ergens parkeren. Er stond een Chinese vrouw naar ons te zwaaien, dus wij dachten dat we daar konden parkeren. Nog in de auto zittend vroegen we aan haar of “parking here ok” was. Dat was zo. We konden daar de auto neerzetten. Dat hebben we gedaan. Beleefdheidshalve hebben we bij haar een bloemetje gekocht om te offeren in de tempel en we wilden richting tempel lopen toen de mevrouw van gedachten was veranderd. “Move car!, move car!” was nu ineens het geluid. Wij waren verbaasd. Harrold was van mening dat we dat niet gingen doen en ik twijfelde. We liepen toch maar richting de tempel maar de Chinese mevrouw gaf zich zo maar niet gewonnen. Ze kwam ons achterna. Op de hoek van de straat hebben we een woordenwisseling gehad via de translate app. Wij spreken geen Chinees en zij sprak geen Engels. Ruzie maken over een app, dat was best een belevenis. Wij verweten haar dat ze ons had misleid en een parkeerplaats had beloofd enkel en alleen om haar handelswaar te slijten. Ze gaf het ook toe. “Sorry, sorry, have to do business” zei haar translate app. Wij zijn ook de beroerdste niet, dus we zijn uiteindelijk met haar teruggelopen. Er was gelukkig een paar meter verder op een parkeerplaatsje vrijgekomen en we hebben de auto verplaatst. De rust was weergekeerd en wij konden richting Lotus Hill. Lotus Hill is een heuvel in Panyu Guangzhou. Het heeft een oppervlakte van 2,33 vierkante kilometer en heeft een piek van 108 meter boven zeeniveau. Het ligt op 30 km van de stad Guangzhou. De naam van de heuvel komt van de legende van een wrede draak in de Zuidzee die winden en golven in de Pearl River deed opkomen en landen waardoor de boten kapseisde en er mensen werden gedood. Moeder Boeddha kwam langs en was woedend over het gedrag van de draak. Ze gooide haar lotus neer waarop ze in het water ging zitten, de boze draak werd daardoor onder controle gebracht en de lotus veranderde vele jaren later in een berg. Vandaar de naam - Lotus Hill. Indrukwekkend is het enorme gouden beeld  van Kwan-yin wat boven op de berg staat. Het beeld is ruim 40 meter hoog en gemaakt van 120.000 kilo (verguld) brons. Ze heeft een flesje met water vast wat te vergelijken is met het “wij water” wat wij kennen. Deze heilige staat voor vruchtbaarheid. Er zijn veel jonge stellen met kinderwens die deze berg bezoeken. Naast dit beeld is de mooie tempel zeker een bezoek waard en het omliggende park is ook prachtig. Verder staat Lotus Hill bekend om zijn afgravingen uit de West-Han-dynastie. Je kunt er steile kliffen en nissen zien. Wij hebben er een heerlijke dag gehad. Kijk maar weer even mee.

1. Karin Zeeuwen:
    24 februari 2019
    Heeft dat vrouwtje ook iets geërfd van die draak? Wat een temperament! Fijn dat jullie dit delen, een hele andere wereld.
  2. Krissy:
    Ruzie via de translate app, welkom in 2019
  3. Ruth Peters:
    24 februari 2019
    Altijd leuk om jullie avonturen te lezen! :)
  4. Gerrie:
    24 februari 2019
    Wat een mooi avontuur. Wel goed dat die app bestaat😉😉
    Prachtige foto's weer. Tot het volgende verhaal 🤗🤗
  5. T.poeliejoe:
    25 februari 2019
    nou niet gaan ruzie maken , wel weer kleurrijke foto's zeg.erg leuk om zo op de hoogte te blijven.
  6. HM:
    deze ook gezien
  7. Majanka:
    25 februari 2019
    Is maar goed dat het er allemaal zo prachtig uit ziet in het park .Kunnen jullie de ruzie weer snel vergeten.
  8. Marloes & Annemie:
    25 februari 2019
    Van harte proficiat met het behalen van je rijbewijs👍😜
    Zo krijgen wij nog meer reisverhalen en mooie foto's.