Dagelijks leven, de Chinese supermarkt

17 februari 2019 - Guangzhou, China

In dit verhaal eens iets heel anders. We willen jullie graag eens meenemen naar een Chinese supermarkt. In dit verhaal is dat de Lotus supermarkt, twee metrohaltes bij ons vandaan. In China is bijna alles te koop. Er zijn echter heel veel producten die wij niet kennen. In het verleden hadden veel Chinezen geen koelkast. Tegenwoordig is het hebben van een koelkast nog steeds niet gewoon voor alle Chinezen. Van daaruit is, denk ik, de traditie ontstaan om veel producten gedroogd te kopen. In de supermarkt wordt dus ook veel gedroogd vlees, vis en groente verkocht.  Bizar vond ik de platte gedroogde eend en de varkensmond (een bovenkaak van een varken compleet met snuit). We hebben een rondje gelopen en foto’s gemaakt op de vleesafdeling. Hier zie je ook veel producten die je bij ons niet (meer) ziet zoals varkenspoten, tong en zwarte kippen. Vanuit het gebrek aan een koelkast en omdat Chinezen graag alles heel vers eten worden er ook levende vissen, kreeften, krabben en garnalen verkocht in de supermarkt. Op de foto’s zie je hiervan voorbeelden voorbij komen.  Verder zijn er, zoals natuurlijk in elk ander land, lekkernijen waarbij wij ons niets kunnen voorstellen. In China heb je bijvoorbeeld gedroogd zeewier met amandelen als snack of groene rozijnen of gedroogde gezoete erwten als snoepjes. Ik heb ook een paar foto’s gemaakt van gel in potjes. Dit is snoep wat veel gegeten wordt in China. Je kunt het in pretparken kopen maar er is hierin ook heel veel keus in de supermarkt. Het lijkt op de doorzichtige gelatinepudding die wij kennen. Ze zijn er in heel veel smaken. Een opvallend gebruik in China is ook dat je bij sommige producten een ander product gratis krijgt. Ik heb daarvan ook enkele foto’s gemaakt zoals kippensoep met een gratis afwasspons, pindaolie met gratis zonnebloemolie en een andere bakolie met een gratis rol huishoudfolie.

Als Nederlanders zoeken wij regelmatig naar kaas en yoghurt. Dat zijn zaken die niet zo makkelijk te koop zijn in China. Nederlandse kaas is op zeer weinig plaatsen te koop. Soms hebben ze het in een winkel en soms is het ineens weer weg. Dat blijft dus een uitdaging. Yoghurt (ze noemen het hier gefermenteerde melk) is niet te koop in de smaak en substantie zoals wij die kennen. De yoghurt hier is meestal drinkyoghurt en altijd gezoet en volvet. Magere yoghurt kennen ze hier niet. Bij deze Lotus supermarkt hebben we een merk yoghurt gevonden die wat betreft substantie lijkt op onze yoghurt, die ga ik hier dus ook meestal halen. Is alles dus raar en vies in China? Nee, dat is het niet. Veel zaken hebben een andere smaak maar er zijn ook heerlijke dingen zoals voortreffelijk gebak, brood en verse groente en fruit. Voor de rest is het aanpassen aan wat er wel te krijgen is, dat is soms niet leuk omdat je echt zin hebt in iets wat je wel kent, maar meestal lukt dat prima.

Kijk (en griezel) maar even mee.  Bij elke foto hebben we geprobeerd uit te leggen wat er te zien is.

1. Krissy:
    17 februari 2019
    Gedroogd zeewier is overigens heel lekker! haha. Moet je maar eens proberen.
  2. Karin Zeeuwen:
    17 februari 2019
    Te gek! Wat een assortiment! Is het betaalbaar voor iedereen? Importproducten zullen wel prijzig zijn neem ik aan.
  3. Majanka:
    17 februari 2019
    Sorry maar bij veel producten hebben we onze bedenkingen.
    Maar we zien ook wel dat jullie ,dat jullie geen honger hoeven te lijden.
    ( Remco leest zeker de verhalen is zelfs chinees aan het leren)
  4. Marloes & Annemie:
    17 februari 2019
    Gelukkig krijgen jullie in het hotel goed te eten want van sommige locale etenswaren krijg je toch een beetje de kriebels.
  5. T.poeliejoe:
    18 februari 2019
    nou het meeste ziet er smakelijk uit, maar wat een boer niet kent eet hij niet. ik zou
    wel een maaltje kunnen kiezen hoor,zeker de toetjes. groetjes.