Tempels kunnen verrassend zijn...

9 februari 2019 - Guangzhou, China

Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren op onze reisblog. ’s Avonds zitten we vaak op de bank even te kijken wie er allemaal gereageerd heeft ha, ha. Jullie leuke reacties inspireren ons natuurlijk om weer nieuwe verhalen te posten.

Deze week hebben we een week vakantie omdat het Chinees nieuwjaar is. We zijn er veel op uit geweest. Een dag deze week zijn we vanuit ons appartement gaan wandelen. We wisten dat een stuk verderop, vlak bij ons appartement, een tempel was maar hadden nooit goed gekeken naar wat er precies achter de hekken zat. Wij zijn natuurlijk nieuwsgierig aangelegd, dus we gingen naar binnen. Het was een verrassing! Deze keer geen Boeddha beelden maar hele andere beelden. Het bleek een taoïstische tempel te zijn, het Sanyuan Palace. Volgens het taoïsme bevindt alles zich in een perfecte harmonie die niet statisch is, maar in voortdurende verandering. Het evenwicht wisselt steeds en niets kan bestaan zonder zijn tegendeel. Wie met de stroom van verandering mee gaat, kan de volmaakte mens worden. We kennen allemaal wel het yin en yang teken. Dat staat voor de balans (weer wat geleerd ;))

Binnen troffen we veel verschillende goden aan die vereerd werden. De aardegod, de keukengod, de drie geluksgoden (Fu Lou Shou), de acht onsterfelijken etc. Etc. Het zijn er te veel om op te noemen. Maar wel leuk al die verschillende beelden. Ook leuk om te zien was het gebruik dat Chinezen geld gooien naar een soort grote theepot of lantaarn, dat verschil kon ik niet zien. Ook werd geld gegooid in de bek van de diverse leeuwenbeelden die er stonden, naar een beeld van een jongen op een buffel en naar een grote schildpad. Er waren kleine kinderen die het geld dat zijn doel gemist had wilde oprapen, maar dat mocht niet! Ze kregen van hun ouders een tik op hun handje. Het geld wat eenmaal gegooid was mocht niet meer opgeraapt worden. Vandaag hebben we gezien dat een taoïstische tempel heel erg mooi is.

Dezelfde dag leerden we nog wat over verrassende tempels. In de middag gingen we een zijde museum (Jinlun Guild Hall) bezoeken. Het gebouw was erg mooi maar dat was het dan ook. Het “museum” viel nog al tegen en binnen vijf minuten stonden we weer buiten. Wat een tegenvaller zeg! We wandelden door een straatje en ineens zag Harrold een ingang van een tempel. Alweer een tempel… nou ja, we zijn er toch, laten we maar gaan kijken. Eenmaal de deur binnen vielen onze monden open van verbazing. Binnen stonden 500 grote gouden beelden van Boeddha’s. Het was prachtig! Met kippenvel hebben we rondgelopen. Tussen de foto’s in de map tempels zit de uitleg van het ontstaan van deze Hualin Tempel. We weten nu dat de ene tempel de andere niet is.

1. Karin Zeeuwen:
    9 februari 2019
    Geweldig wat mooi en indrukwekkend.
  2. Krissy:
    9 februari 2019
    Tijdens mijn pauze lees ik altijd even jullie blog :) Gave foto's!!
  3. Marloes & Annemie:
    10 februari 2019
    Wat een indrukwekkende foto’s en wat een kleuren ook de gewoontes van de mensen zijn prachtig om te lezen.
    Ga vooral nog heel veel meemaken en bezichtigen zo pikken wij ook nog een graantje mee over jullie mooie China.
  4. Majanka:
    10 februari 2019
    Ze zijn inderdaad weer super leuk en het valt me op dat er zoveel met kleur wordt gedaan. Dat alleen al maakt het zo indrukwekkend. Zo zien en leren we nog wat.
  5. Gerrie:
    10 februari 2019
    Het ziet er weer geweldig uit. Een mooi land.
    Fijn dat jullie ons mee laten genieten van alles.
  6. Simone:
    12 februari 2019
    Wat een andere wereld en wat een geweldige indrukken doen jullie op. Prachtig die kleurrijke foto's, leuk om mee te genieten .
  7. Rando Quaaden:
    12 februari 2019
    Weer een mooi verhaal :))!!