Liwan Park, de roeivereniging

15 februari 2019 - Guangzhou, China

Een van de vele parken in Guangzhou is het Liwan Park. Dit park is gelegen rond een groot meer. We hebben dit park bezocht. Toen we uit de metro kwamen hebben we even moeten zoeken naar het park. De instructies die we gekregen hadden waren niet helemaal juist. Gelukkig konden we met behulp van de kaart het park wel vinden. We zijn lekker rond het meer gewandeld en kwamen op een gegeven moment bij een gebouwtje aan waar leeuwenkoppen voor lagen. Geen echte, maar de leeuwenkoppen die ze gebruiken bij de “Lion Dance”. We wilden even een kijkje nemen. Toen wij het gebouwtje binnen liepen waren daar allemaal mensen aan het eten. Een grote ronde tafel met allemaal oude mannen. We werden welkom geheten met een luid gejuich en alle armen gingen de lucht in. Grappig dit…. dachten wij. Een beetje aarzelend liepen we iets verder het gebouw in. We vroegen ons af of het wel gepast was. Was dit misschien een privé feestje? Of een gebouw waar we niet mochten komen? We werden uit onze twijfelende positie gehaald door een jongeman die vroeg of hij ons kon helpen. Hij sprak Engels! Wij vroegen hem wat dit voor gebouw was. Het bleek het “clubhuis” van de plaatselijke roeivereniging. Er werd daar aan drakenboot roeien gedaan. Een drakenboot is een lange smalle boot die geroeid wordt door een aantal roeiers. Op de boot staat een trommel waarop het ritme voor de roeiers geslagen wordt. Het aantal roeiers hangt af van de lengte van de boot. Deze vereniging bezat een boot van maar liefst 38 meter lang die werd voortgestuwd door 80 roeiers. Deze vereniging bleek een rijke historie te hebben. Ze hadden flink wat oude spullen staan in het clubgebouw die ons met trots werden getoond. We hebben deze spullen op de foto gezet en die foto’s kunnen jullie bekijken. De oude mannen aan de ronde tafel bleken “ere” leden van de vereniging. Ter afsluiting van ons bezoek aan dit gebouw werd ons nog gevraagd of we iets wilde proeven van het eten wat op de tafels stond maar daar hebben we voor bedankt. Als laatste moesten we even op de foto met de jongeman. “I have many foreign friends” zei hij. Een selfie en een wechat contact (wechat is hetzelfde als whatsapp maar dan in China) was zo gemaakt. Als de club gaat varen met hun mooie lange boot gaan wij zeker kijken.

1. Carla:
    15 februari 2019
    Het is echt super leuk te volgen wat jullie allemaal mee maken!
  2. Karin Zeeuwen:
    15 februari 2019
    Wat een rijkdom aan historie, hier was het allemaal al afgebroken.
  3. Gerrie:
    Super mooi allemaal
  4. Krissy:
    Drakenboot roeien, gaaf!
  5. Conchita:
    16 februari 2019
    Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen.
  6. Majanka:
    16 februari 2019
    Fijn dat we mee mogen kijken wat er bij jullie allemaal te zien is.
    Echt leuk en idd een wereld van verschil.
  7. Marloes & Annemie:
    16 februari 2019
    Wat een verhalen iedere keer weer opnieuw genieten van jullie bijzondere belevenissen
  8. Simone:
    19 februari 2019
    Wat leuk dat jullie zo snel aansluiting kregen bij de roeiers en ook dat ze het allemaal zo leuk vinden en zo trots zijn.