Chinees nieuwjaar 2019

4 februari 2019 - Guangzhou, China

Zoals jullie al gezien hebben, hebben we al wat foto's rondom het Chinees nieuwjaar geplaatst. Ik (Tineke) ben een rondje in het hotel gaan wandelen en heb de versieringen op de foto gezet zodat jullie daar ook van mee kunnen genieten. Versieren, daar zijn ze in China heel erg goed in. Rondom de Chinese nieuwjaarsviering zijn er naast het versieren, best wat tradities zoals het kopen van bloemen, het uitdelen van Hongbao's (envelopjes met geld), het kopen van een nieuwe deurmat en nieuwe kleren en schoenen en het brengen van eten. Wij hebben ons natuurlijk zoveel mogelijk in de tradities gestort. Gisteravond zijn wij naar de bloemenmarkt geweest. Het was er enorm druk. De foto's van deze bloemenmarkt vind je bij de afdeling foto's. Het was echt schuifelen op de bloemenmarkt, zo druk was het. De Chinezen kopen voor het Chinees nieuwjaar bloemen, siervruchten en windmolens. De bloemen en siervruchten brengen geluk en de windmolen blazen de kwade geesten weg.

Deze ochtend zijn we met onze Hongbao's in de zak naar het restaurant gegaan. Wij eten hier tweemaal per dag, dus zijn goed bevriend geraakt met de jongens en meisjes in de bediening. We hebben ze allemaal een Hongbao gegeven en ze op zijn Chinees "zhu ni xin nia kuai le" gewenst. Ja echt, ik heb het in het Chinees gezegd. Daarmee heb ik ze een "gelukkig nieuwjaar" gewenst. "Kuai le" is "gelukkig nieuwjaar".

Na het ontbijt zijn we naar Yingfu en Longwan gereden. Harrold is directeur van twee fabrieken waar tijdens de feestdagen met een kleine bezetting doorgewerkt wordt. Het is een gebruik in China dat je deze werknemers eten gaat brengen omdat ze op deze dagen moeten werken. Voor hen is het vandaag "new years eve", net als dat het voor ons kerstavond is. Geen leuke dag om te werken dus. We hebben ze gelukkig nieuwjaar gewenst en het eten gegeven. Daar waren ze erg blij mee.

Na ons bezoek aan de fabrieken zijn we even het stadje Taiping geweest. Dit is een echt klein lokaal dorpje. De meeste mensen die daar wonen hebben nog nooit een buitenlander gezien. Wij waren echt een bezienswaardigheid. Werkelijk iedereen staarde ons aan. Alle hoofden keerden om. Naar Chinees gebruik hebben we daar een nieuwe deurmat aangeschaft. Verder op in de straat heb ik nog wat Chinees snoep gekocht. Toen ik daar snoepjes stond uit te zoeken kwamen er steeds meer mensen kijken. Toen wij "Ni Hao" zeiden, wat “hallo” betekent in het Chinees waren ze stomverbaasd. Wij konden zelfs Chinees praten!

Op de terugweg naar Guangzhou reden we in Taiping nog langs de ganzen- en kippenmarkt. De Chinezen kopen hun vlees het liefst levend.  De ganzen en kippen worden daarom levend verkocht. Dit omdat vers eten in China heel erg belangrijk is. Veel Chinezen kunnen zich geen koelkast veroorloven en dit is een manier om het vlees toch vers te houden. Wij kijken daar wat vreemd tegen aan. Het slachten van dieren en consumeren is in onze cultuur ver van elkaar verwijderd. In China is dat dus heel anders.

Op 5 februari hebben we de Chinese Lion Dance and eye-dotting ceremony bijgewoond. Het was heel leuk. Bij foto's en video's hebben we geplaatst wat we gezien hebben. Daarmee sluiten we het item over het Chinese nieuwjaar af.

geniet van de foto’s!

1. Willy Quaaden.:
    4 februari 2019
    AHA, 2019 het jaar van het varken.
    Dat zijn heel mooie foto's, en mooi omdat chinees nieuwjaar mee te maken.
    Is een hele belevenis.
    Nou, de groeten "oet hier" en tot wederhoren/lezen.
  2. Rando Quaaden:
    5 februari 2019
    Gong hei fat choy!
  3. Krissy:
    5 februari 2019
    Ziet er leuk uit!
  4. Fredeike Beijderwellen:
    6 februari 2019
    Wat een bijzondere ervaring. Goed dat jullie een beetje Chinees kunnen praten!
  5. Marloes & Annemie:
    7 februari 2019
    Wat een prachtige foto’s en wat een wereld van verschil met hier, lijkt me prachtig om mee te maken. Zo te zien en te horen hebben jullie het goed naar jullie zin. Hier is het koud de sneeuw is net weg maar er wordt alweer nieuwe voorspeld daar hebben jullie lekker geen last van.